Cum se dimensioneaza o pompa de caldura aer apa?

pompa de caldura aer apa pentru dimensionare

Cum se dimensioneaza o pompa de caldura aer apa?

In primul rand o pompa de caldura aer apa, se numeste asa pentru ca energia este preluata din aerul atmosferic. Energie pe care o transfera catre apa din instalatia termica.

Pentru a putea face acest lucru, unitatea exterioara, pentru pompa de caldura aer apa, in modul de incalzire sufla un aer mai rece decat aerul exterior, pentru a putea extrage caldura din acesta.

De aceea pe masura ce temperatura exterioara scade si capacitatea pompei de caldura aer apa scade.

Daca vrei sa vezi lista de preturi pentru toate pompele de caldura din Romania mergi pe acest link.

Cum se calculeaza o pompa de caldura aer apa?

Pompele de caldura sunt echipamente mult mai sofisticate decat centralele termice iar abaterile permise sunt minime.

Daca ne hotaram, ca solutia, cea mai buna pentru noi este o pompa de caldura aer apa si de cele mai multe ori fata de o solutie conventionala cum ar fi centrala termica electrica, centrala pe lemne, centrala pe peleti, centrala pe motorina, incalzire electrica in pardoseala, panouri radiante sau centrala termica cu GPL, pompa de caldura ramane cea mai buna alegere pentru o casa bine izolata.

Pompele de caldura aer apa aduc confort maxim in utilizare, pe functia automatic ele trec practic din modul de vara in modul de iarna, adica de la racire la incalzire, prepara apa calda menajera, fara ca noi sa le oferim cea mai mica atentie.

O instalatie cu pompa de caldura aer apa obligatoriu trebuie sa fie instalata impreuna cu un sistem de distributie de joasa temperatura, adica incalzire in pardoseala, in pereti, in tavane, ventiloconvectoare sau radiatoare speciale. Pot functiona si in sistem clasic dar cu eficienta mai redusa.

Pompa de caldura aer apa trebuie sa fie instalata intr-o casa bine izolata. Asa  cum recomand  tuturor clientilor mei, investiti in izolatie, etansarea casei, rezolvarea puntilor termice si feronerie de cea mai buna calitate, cu geamuri tripan, profile de geam compozite cu rupere termica, sape subtiri pe baza de sulfat de calciu predozate.

Izolatia nu are piese in miscare, este aprope inerta, deci sunt putine sanse sa se strice.

Acum sa trecem la calcul pompa de caldura aer apa

Mai sus am prezentat un grafic al unei pompe  de caldura aer apa cu invertor, unde se poate vedea cum evolueaza capacitatea pompei de caldura aer apa in functie de temperatura exterioara.

Cand facem un proiect de incalzire cu pompa de caldura trebuie sa plecam de la necesarul termic cat mai exact al locuintei. Aici va pot ajuta eu.

Pentru fiecare utilizator de apa calda menajera putem lua in considerare 0,25 de kW pe zi. Trei utilizatori inseamna 0,25 kW x 3 persoane = 0,75 kW  pe care ii putem adauga la capacitatea totala.

Daca din calculul termic rezulta ca locuinta noastra are nevoie de 8,85 de kW plus cei 0,75 kW rezulta ca avem nevoie de 9,6 kW capacitate totala.

Asa cum putem observa in grafic, sageata albastra, necesarul de caldura al casei creste pe masura ce capacitatea pompei de caldura aer apa scade la viteza maxima a compresorului.

Astfel la punctul 2 temperatura exterioara – 16 grade necesarul casei este la 9,6 kW dar pompa produce numai 5,6 kW rezultand o diferenta de 4 kW de energie neacoperita.

Aceasta cantiatate de energie este suplinita de rezistenta electrica instalata in pompa de caldura aer apa. In general toate pompele de caldura au o rezistenta electrica de 6 kW sau 9 kW cu trei puteri selectabile din soft.

Aceasta rezistenta intra in functiune automat de la puctul dual de functionare si anume puctul 4, acest parametru este setabil.

Nu trebuie sa ne facem probleme pentru consumul kW pe kW al acestei rezistente, pentru ca din totalul de ore de functionare anual, aceasta zona reprezinta numai 5 %.

Punctul dual ar trebui sa fie setat sub temperatura medie minima a zonei geografice.

De ce sa nu supradimensionam pompa de caldura aer apa?

Dupa cum putem observa pe grafic, exista o zona de functionare sub minimul invertorului in domeniu de temperatura 10 – 20 de grade pentru pompa de caldura aer apa prezentata. Aceasta este zona de cycle sau start-stop. 

Daca am avea o pompa de caldura aer apa cu putere dubla, pentru necesarul nostru termic actual, zona de start-stop ar incepe probabil de la 5 grade. Perioada de functionare in cycle zone are fi mult mai mare.

Utilizarea pompelor de caldura aer apa in acest domeniu este daunatoare compresorului si eficientei pompei de caldura aer apa.

Share this post

Comments (27)

  • Ciprian Moldovan Reply

    Ce părere aveți de încălzirea in pardoseala cu cabluri electrice?

    iunie 22, 2017 at 10:24 pm
    • Incalzire in pardoseala Reply

      Nu recomand, din punct de vedere al eficientei, consuma kW pw kW, este buna doar pentru rezolvarea unor situatii punctuale.

      iunie 23, 2017 at 8:18 am
    • Ciprian Moldovan Reply

      Detaliați va rog. Ma interesează subiectul 🙂 personal

      iunie 23, 2017 at 10:18 am
    • Incalzire in pardoseala Reply

      De exemplu, daca aveti un necesar termic de 10 kW, cu incalzirea in pardoseala electrica veti consuma 10 kW electrici pe ora, in timp ce cu o pompa de caldura consumul va fi de aproximativ 3 ori mai mic. Plus ca puteti face si racirea radianta.

      iunie 26, 2017 at 6:47 pm
    • Ciprian Moldovan Reply

      In cați ani se amortizează investiția de la pompa de căldură fata de cea cu cabluri electrice ?

      iunie 30, 2017 at 7:49 pm
    • Incalzire in pardoseala Reply

      Cam in 3 – 4 ani

      iunie 30, 2017 at 10:41 pm
  • Cristi Reply

    In cati ani se amortizeaza investitia pompei de caldura apa-aer comparativ cu o centrala pe gaz la o casa de aproximativ 150mp utili bine izolata (vata bazaltica 15cm), tripan rehau geneo , pod complet izolat cu vata, incalzire in pardoseala si ventilatie cu recuperare de caldura ? Putem estima costurile PDC undeva la 8000 euro pentru un sistem complet inclusiv manopera ? Multumesc

    ianuarie 16, 2018 at 3:05 pm
  • Mihai Ionuâ Reply

    Până la urmă de câți kW este PDC pentru exemplu descris mai sus – de 9,6 kW (conform necesarului de căldură la temp.exterioară convențională de calcul – 16 grade) sau de 5,6 kW?

    noiembrie 16, 2018 at 9:36 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, pentru exemplu ales pompa este de 7 kW dar la – 16 capacitatea livrata este de 5.6 kW iar necesarul casei este de 9 kW, rezistenta electrica suplinește diferența.

      noiembrie 16, 2018 at 10:57 am
  • Marian Reply

    buna ziua si la mulți ani pe 2019! Sunt pers cu izabilitati si am o locuinta de 140 mp suprafata utila pe care o incalzesc acum cu un sistem format din centrala pe lemn cu gazeificare si sistem de panouri solare ce alimentaza un puffer tanc in tanc de 800 l cu 200 l ptr apa calda menajera. Incalzirea in casa este prin pardoseala. Imi este greu sa ma duc pe timp de iarna sa bag in foc si ma intereseaza un sfat de profesionist de la dvs daca renteaza o pompă de caldura aer apă in locul centralei pe lemne. Eu ard lemne pe iarna acum de aproximativ 5000 lei(5 luni de foc cu 2 de iarna puternica). Credeti ca m-ar costa mai putin prin pompa de caldura? ar merge inlocuit doar centrala cu pompa de caldura si sa folosesc pufferul pe care deja il am? cat m-ar ajunge curentul pe luna? va multumesc frumos pntru sfat!

    ianuarie 11, 2019 at 11:49 am
  • Dorian Fotin Reply

    Consumul la incalzirea cu rezistente in pardoseala nu este chiar 1/1. Eu am putere instalata la 130mp locuibili 15Kw .Consumul pe o luna de iarna cu temperaturi -10C a fost in medie 2-2.2Kw/h. Rezistentele lucreaza termostatat si sint automatizate pe fiecare incapere in parte . Avantajul la acest sistem este ca pardoseala este suficient incalzita la 28gr C , nu avem pompe de circulatie ,compresoare si alte elemente care se pot defecta . Investitia initiala este de 10 ori mai mica decit la o pompa de caldura cu incalzire cu apa in pardoseala . La o centrala cu gaz chiar daca investitia este mai mica initial trebuie avut in vedere si cheltuiala cu bransamentul, cu reviziile centralei si a instalatiei de utilizare si faptul ca durata de viata a unei centrale pe gaz este 10-12 ani .

    februarie 14, 2019 at 5:00 pm
    • Sarbescu Adrian Reply

      Salut, daca ai putere instalata 15 kW cand sunt deschise toate sistemele vei consuma tot 15 kW, evident ca sistemul fiind termostatat nu pleaca permanent si consuma numai cand este nevoi. La consumul declarat de tine de 2 kW pe ora ori 24 de ore ori 30 de zile = 1440 de kWh x 0,55 lei =792 de lei pe luna. Cu o PDC ai consuma pe medie de 3 ori mai putin plus ca la costul asta trebuie sa adaugi si apa calda menajera si aici este un cost semnificativ dar nu il luam in calcul. Deci cu pompa ai consuma curent de 294 de lei, o economie de 498 de lei pe luna plus economia la acm x 5 luni pe an ar fi 2500 de lei economisiti. Deci cu economia pe 3 ani si cu investitia in sistemul electric si in boilerul acm se ridica la costul primelor pompe de caldura. Ca sa nu mai zic ca poti face si racire

      februarie 14, 2019 at 3:38 pm
  • Dorian Fotin Reply

    Am uitat sa precizez ca in acest consum se incadreaza si apa calda pe care o fac cu o pompa de caldura ,si cuptor electric ,plita vitroceramica .

    Stiu ce inseamna o pompa de caldura ,sunt inginer de masini termice ,fac instalatii de frig . Tocmai de aceea am ales o solutie fara intretinere ,pentru ca retelele noastre de alimentare cu energie electrica sunt cu probleme ,subvoltaj sau sunt caderi scurte de tensiune si oricite protectii ar avea orice motor alimentat electric (gen pompa ,compresor ,etc ) se pot defecta foarte usor .

    februarie 14, 2019 at 7:49 pm
    • Sarbescu Adrian Reply

      Deci ai pus pus pompa de caldura pentru ACM dar nu ai pus pentru incalzire in pardoseala. Ai preferat varianta electrica la incalzire in pardoseala. Esti in contradictie, nu stiu ce sa zic.

      februarie 19, 2019 at 12:52 pm
  • Raul Reply

    Buna ziua!
    M-ar interesa si pe mine ce putere trebuie sa aibe pompa de caldura aer-apa pentru o suprafata de 170 M2 (parter + etaj). Mentionez ca la parter vreau sa fac incalzirea in pardoseala iar la etaj cu calorifere.
    Va multumesc anticipat!

    mai 1, 2019 at 3:35 pm
  • Gabriela Reply

    La ce adancime trebuie facut putul pentru o pompa aer/apa?

    octombrie 28, 2019 at 5:12 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Pompele de caldura aer apa nu au puturi, se monteaza ca un aer conditionat.

      octombrie 29, 2019 at 5:17 am
  • cristi.dumitrascuantoniu Reply

    Bună ziua! Legat de articol aș avea două întrebări :1.dacă există vreo modalitate/formulă de determinare, macar estimativ, a variantei optime a puterii in Kw a unei pompe aer-apă în raport de necesarul de căldură (KW) trecut în certificatul de perfomantă sau macar ceva de tipul ,, puterea pompei nu este mai putin/ mult de __% din necesarul de caldura”. 2. Cam care ar fi estimativ puterea optima a unei pompe de caldura( doar pentru incalzire, nu si pentru acm) pentru o casă P+1 de 160 mp utili, termoizolatie de 15 cm,geamuri Uw=1,2, calorifere. Vă mulțumesc.

    septembrie 30, 2020 at 2:49 pm
  • Nicu Reply

    Buna ziua!

    Am de facut o incalzire un pardoseala de aproximativ 110 mp. As vrea sa va cer o parere despre pompa de căldura Aer-Apa Hyundai monobloc –HYHC-V8W/D2N8-BE30 – 8 Kw . Pentru apa calda menajera o sa pun un boiler cu pompa de caldura ARISTON NUOS EVO A+ 150 WH, 150 l.

    Credeti ca este ok aceasta configuratie pentru o familie cu 4 persoane?

    Va multumesc anticipat!

    decembrie 16, 2021 at 1:04 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da, pare ok, mai bine faceti tot cu Hyundai-ul apa calda.

      decembrie 20, 2021 at 3:38 pm
  • Bogdan Radulescu Reply

    Am o incalzire cu centrala termica, pe gaz si calorifere, de 35kW, cu boiler acm extern, la care nu pot renunta din motive de complicatie a racordarilor si vreau sa montez o PDC aer/apa, in paralel , numai pentru incalzire locuinta, urmand sa las centrala termica numai pentru acm.

    Care ar fi puterea necesara pentru PDC si, respectiv, care este puterea electrica instalata?

    Multumesc.

    ianuarie 30, 2022 at 7:35 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      V-am cerut mai multe detalii pe email

      ianuarie 30, 2022 at 7:14 pm
      • Dorel Vaida Reply

        Buna ziua,

        M-ar interesa consultanta – contra cost – in legatura cu instalarea unei pompe de caldura aer-apa Hyundai monobloc in paralel / tandem cu o centrala termica pe gaz (Viessmann). Pot sa ofer caracteristicile casei + termosistemului (pardoseala, mansarda, fatada, tamplarie PVC) cat si un calcul termic facut de mine conform informatiilor gasite pe net, nu facut de un profesionist. Proiectul meu termic facut de un „profesionist” e un copy/paste nerusinat care contine 0 date de calcul. Prezinta doar concluzia – Centrala termica pe gaz 32KW lol.

        V-as ruga continuarea dialogului in privat pe adresa de email, daca sunteti interesat. Mersi mult.

        iunie 21, 2022 at 9:37 am
  • STOICA ION Reply

    Buna ziua,
    As dori si eu un sfat daca se poate.
    Am o casa construita in anul 2000 cu cca 135 m2 suprfata utila dispusi in 75 m2 parter si 60m2 mansarda. Parterul este din BCA, tencuita si apoi izolata cu polistiren de 5cm iar mansarda este din lemn de 10 cm izolata la exterior cu acelasi polistiren si interior cu vata de sticla si gipscarton. Tavanul mansardei este din lemn de 10cm peste care este pus un strat de pamant si nisip de cca 6cm, peste care intentionez sa pun vata minerala de cca 20-25cm. Tamplaria este termopan RHAU -7 camere si Salamander. Incalzirea o fac cu o centrala pe gaz de 23 kw la care in luna ianuarie 2022am monitorizat consumul (incalzire la 20 C si ACM-2 persoane). In aceasta perioada am consumat 320 m3/luna (cca 10m3/zi =120 kw/zi) la o temperatura minima nocturna de -5 si o maxima diurna de cca 2-4 C cu o temperatura a agentului termic de 58 C pe tur. Instalatia este cu calorifere de tabla.
    Casa este foarte bine ventilata si nu am avut probleme de condens si niciun pic de igrasie. De aceia nu as dorii sa schimb ceva prin adaugare de izolatii suplimentare, in afara de vata pe care intentionez sa o pun in pod.
    Tinand cont de acest consum putem estima necesarul termic al locuintei si alege o pompa de caldura ? Si daca da, care ar fi acest necesar si implicit pompa ?
    PS. Pentru o functionare mai buna a PDC la o temperatura mai joasa pe retur intentionez sa cresc suprafata radianta prin adaugare de calorifere.
    Orice sfat in plus il consider benefic, chiar si in materie de izolatie. Multumesc.

    februarie 5, 2022 at 1:36 am
  • Liviu Reply

    Buna ziua
    Suprafata utila de incalzit 100mp , 2 persoane pentru ACM .
    Am calculat un necesar termic de aproximativ 5kw la diferenta de temperatura -10 grade exterior+22 grade interior , doar incalzire cu o izolatie foarte buna .
    Temperatura tur retur calorifere Purmo – 45/35 .
    Va rog sa ma sfatuiti in alegerea pompei in asa fel sa nu fie supradimensionata.
    Multumesc

    mai 24, 2022 at 12:32 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da, cumparati o pompa de 8 kw.

      august 10, 2022 at 7:13 pm
  • Catalina Reply

    Buna ziua. Suprafata de incalzit 160mp (P+M), parterul BCA Ytong A+ iar mansarda din lemn. Izolatie polistiren 12 cm, mansarda izolata cu 25 vata minerala, tamplarie Salamander Blue Evo (92), tripan, incalzire in pardoseala. Va rog sa ma sfatuiti in alegerea PDC in asa fel sa nu fie supradimensionata.

    noiembrie 28, 2023 at 12:17 pm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


You've just added this product to the cart:

Adrian Sarbescu