Centrala termica de 24 de kW sau de 35 kW?

centrala termica de 24 sau de 35

Centrala termica de 24 de kW sau de 35 kW?

Daca esti fericitul proprietar al unei case de peste 200 de metri patrati aproape inevitabil vei fi primit o recomadare de la proiectantul tau de specialitate sa-ti instalezi o centrala de 35 de kW chiar daca tu ai cea mai pasiva casa din Romania iar daca esti in zona de 300 de metri patrati sigur ai sanse sa primesti un 45 – 50 de kW indiferent de izolatie.

Pe plaiurile romanesti se poarta o formula de mare angajament si anume puterea centralei termice este egala cu volumul de aer al casei exprimat in metri cubi x 50 de wati.. Asa s-a stabilit, vine din trecut, nu stiu exact originea formulei dar va spun ca este super acoperitoare.

Deci daca ai 200 de metri patrati ori inaltimea, care culmea, la majoritatea caselor este de aproximativ 2,5 m rezulta ca ai un volum de 500 de metri cubi de aer iar daca inmultesti cu 50 de wati rezulta 25 de kW. Hop, deci ai depasit puterea de 24 de kW si inginereste pentru siguranta ta este bine sa treci la urmatorul numar, adica un 35 kW ca nu se stie niciodata, mai bine sa fie decat sa nu fie.

Daca ai 300 de metri patrati ori inaltimea de 2,5 metri ai 750 de metri cubi ori 50 de wati pe metru cub rezulta ca ai nevoie de 37,5 kW deci urmatoarea marime e pe undeva pe la 45 de kW.

Vezi aici care este cea mai buna centrala termica din Romania de 35 de kW

Ce nenorocire se poate intampla daca ai o centrala termica subdimensionata?

Pai in primul rand per total sigur o sa consumi mai putin cu o masura mai mica iar in cel mai rau caz in perioadele de ger maxim poti avea cu 2-3 grade mai putin in casa dar in nici un caz nu o sa mori de frig sau brusc centrala subdimensionata sa nu functioneze.

In realitate o centrala de 24 de kW are o putere incredibil de mare pentru o casa. Cu 24 de kW poti incalzi lejer o casa de pana la 400 de metri patrati cu o izolatie mediocra de 10 centimetri..

Puterea unei centrale se stabileste in functie de izolatie mai degraba decat de suprafata. O casa mai mare are pierderi raportate la suprafata mai mici decat o casa mai mica pentru ca pierderile sunt perimetrale.

De ce se gasesc doar centrale incepand de la 24 de kW.? se gasesc si centrale mai mici incepand de pe la 14 kW dar in Romania sunt o raritate. Adevaratul motiv este ca puterea minima pentru a produce apa calda menajera instant este de 20 – 24 de kW, acesta fiind si motivul pentru care se aduc numai centrale de la 24 de kW in sus.

Fiind destul de complicat sa instalezi intr-un apartament minuscul o centrala si un boiler versiunile cu schimbator de caldura instant sunt cele mai facile deci cele mai vandute centrale termice de pe piata. Probabil ca centralele de 24 de kW ocupa cam 90 {a859e45feac4840d772caeceb79366a89c5ac3c0925e782052cc1778d5ffaebd} din volumul vanzarilor de centrale din Romania.

Comercial vorbind pentru producatorii de centrale termice realizarea unei game limitate de puteri care sa acopere toate nevoile sunt mai rentabile.

Vezi aici care este cea mai buna centrala termica din Romania de 35 de kW

Share this post

Comments (30)

  • Rareș Strujan Reply

    Salut, Rareș mă numesc.. As vrea sa știu un lucru, am o casă cu suprafața de 128 mp care este încălzită cu un cazan de lemne cu gazeificare de 25 KW,total radiatoare de aluminiu sunt 8, și lângă la 4m de casă am o clădire de 96 mp cu care aș vrea să o încălzesc de la același cazan, crezi că ar mai face față la încă 6 radiatoare de 10 elemenți de aluminiu? Aștept un răspuns, vă mulțumesc anticipat

    februarie 28, 2018 at 4:29 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Daca ai o izolatie de cel putin 10 cm, da o sa faca fata.

      februarie 28, 2018 at 11:27 pm
  • ingrid Reply

    Buna, te rog sa imi spui, pentru o casa de 260 mp parter si mansarda, izolatie de 10 cu polistiren, ce CT imi recomanzi? Merci anticipat!

    octombrie 31, 2018 at 3:35 pm
  • Ciprian Faulvetter Reply

    Buna seara .am casa de 120 mp din BCA 25 cm și înălțime de 2.70 izolatie 10 cm polisteren ESP 80 . Termopane Salamander tripan și tavanul e din lemn cu vata de 10 cm cu 10 ml calorifer și un port prosop tip scara .80 mp încălzire in pardoseala . Instalatorul mi-a instalat o centrală de 35kw bocsh 7000 pe gaz cu ACM . Dacă e supradimensionată ce se întâmpla și dacă a făcut calculul bine va multumesc.

    februarie 2, 2019 at 8:09 pm
    • Sarbescu Adrian Reply

      Da, este supradimensionata. Nu se intampla nimic, consuma mai mult gaz.

      februarie 3, 2019 at 8:13 am
  • Bogdan Reply

    Salutare! Am și eu o întrebare. O centrala termica pe gaz de 24Kw poate face fata fără probleme la un apartament de 70mp care are un traseu de aproximativ 40 metri liniari pe care sunt montate 7 radiatoare în stil clasic (o țeavă de tur și una de retur din care se leagă fiecare radiator)? Practic am un traseu care da un ocol de apartament. Multumesc!

    februarie 24, 2019 at 8:32 am
    • Sarbescu Adrian Reply

      Centrala sigur face fata, dar depinde cu ce tevi mergi pe la aceste radiatoare, sa nu fie prea subtiri.

      februarie 24, 2019 at 12:32 pm
  • Keszek Daniel Reply

    buna.am o casa p+m cu o suprafata de 108m patrati jos si sus deci in total ar fi 216 m patrati.Tin sa mentionez ca si jos si sus am in pardoseala incalzirea.Ce centrala ar fi buna sa mi cumpar vizavi de kw.Multumesc

    aprilie 4, 2019 at 6:45 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      24 de kW dar cu boiler extern sau cu boiler

      aprilie 4, 2019 at 4:30 pm
  • daniel Reply

    va salut …Daniel sunt vreau sa pun gaze in domiciliu .Locuiesc la casa amprenta este de cca 130mp….si un volum total pt spatiul de incalzit ar fi cca 250mc de aer …ce imi recomandati ……..casa e din caramida pereti grosi de 30 35 cm plafoane false din rigips plus vata minerala , ferestre termopan, jumatate din casa izolata cu polistiren expandat de 5 cm grosime …

    mai 28, 2019 at 4:34 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, o centrala de 24 kW e ok

      mai 29, 2019 at 6:15 am
  • Marian Ovidiu Reply

    Salut.Am construit o casa P+M si sunt in stadiul de a alege o centrala. Casa e izolata cu polistiren EPS 80, geamurile termopan sunt cu 3 sticle iar mansarda este izolata cu vata bazaltica de 15 cm si folie termoizolanta cu 3 camere. Suprafata utilia este de aprox 160 mp. DIn ce am citit o centrala termina prin condensare de 24KW ar fi ok. Credeti ca ar fi nevoie de o centrala mai mare?! Mentionez ca mai este si un termosemineu de 28 kw+5 kw ce emana.

    Astept un sfat.

    Multumesc!

    iulie 11, 2019 at 10:11 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Este ok, dar ar fi bine pentru confort sa ai o centrala cu boiler incorporat

      iulie 11, 2019 at 7:46 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut,
      Centrala este suficient de mare, pentru confort poate ar fi bine sa utilizezi o varianta cu boiler de apa calda menajera extern sau integrat, mai ales daca ai mai mult de doi consumatori simultan.

      iulie 24, 2019 at 6:49 am
  • marry Reply

    Buna,
    ar face fata si la o suprafata de 200mp neizolata? Casa inca nu este izolata, este din caramida si am nevoie de un sfat daca sa achizitionez centrala sau nu.

    Multumesc

    septembrie 11, 2019 at 11:28 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Te rog reformuleaza intrebarea, nu prea intelg, cine sa faca fata, daca nu achizitionezi o centrala termica ce sa achizitionezi???

      septembrie 11, 2019 at 7:19 pm
  • Marry Reply

    Subiectul era Centrala Termica, nu? Intrebam daca la o casa neizolata ar face fata o centrala de 24kw?

    septembrie 11, 2019 at 7:48 pm
  • Mihai Reply

    Salut. Detin o casa P+M cu o suprafata utila totala de aprox 118 -120 mp. (izolata bine) Momentan casa o incalzesc cu ajutorul unei centrala electrice de 18kW (limitata la 14kw din considerente ce tin de puterea electrica a postului). Apa menajera este incalzita intr-un boiler electric cu dubla serpentina (serpentina momentan nu este conectata) de 120l.

    Urmand sa ma bransez la reteaua de gaze trebuie sa aleg si o centrala adecvata. Echipa din magazinul de unde voi cumpara centrala mi-a recomandat o centrala de 26Kw pentru a putea conecta si boilerul la centrala pentru un confort sporit. Diferenta intre o centrala de 24Kw si cea de 26Kw e destul de mare ca si pret (am inteles ca cea de 26kw este special conceputa sa lucreze cu boilere externe).

    Ma intereseaza daca va face fata o centrala de 24 kW atat pentru incalzirea locuintei cat si pentru apa menajera fara a mai utiliza boilerul electric?

    Multumesc anticipat pentru raspuns!

    octombrie 3, 2019 at 3:52 pm
  • Eugeniu Reply

    Buna ziua,
    O centrala termica de 24 KW pe peleti face fata (incalzire si apa calda) la o casa de 150mp P+E (polistiren de 10 EPS 80, tavan etaj izolat cu 20cm vata, pardoseala parter izolata cu extrudat de 5cm). Intentionez sa pun un puffer tank in tank de 500-800 l.
    Multumesc!

    octombrie 12, 2019 at 6:24 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da,

      octombrie 13, 2019 at 5:26 am
  • Eugeniu Reply

    Am uitat, este incalzire in pardoseala….

    octombrie 12, 2019 at 6:25 pm
  • Monica Reply

    Buna seara,
    3 instalatori,3 pareri diferite…
    Casa izolata cu polistiren de 10 cm,160mp,10 calorifere,o baie utila si inca una in constructie.
    Centrala de 24 kw este potrivita?sa merg pe varianta mai mare?
    Va rog sa ma ajutati cu un sfat pentru ca efectiv nu stiu pe ce varianta sa merg(instalatorul 1 recomanda centrala 24 kw si calorifere mai mari,instalatorul 2 recomanda centrala 32 kw si calorifere mai mici).
    De mentionat ca merg pe un singur circuit ptr ca centrala va sta in bucatarie si nu am spatiu ptr pompe,etc
    Multumesc anticipat,
    Seara frumoasa!

    februarie 12, 2020 at 6:05 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Varianta de 24 de kW este ok si cu radiatoare mai mari.

      februarie 14, 2020 at 6:50 am
  • Radu Reply

    Pentru un apartament de bloc de 120mp, izolat pe exterior, etaj 2, cu 10 calorifere montate, doua bai cu dus, de ce putere este necesar sa fie centrala termica? Multumesc mult.

    martie 4, 2022 at 9:39 am
  • Angela Reply

    Bună ziua,am un imobil în Arad,cu suprafața utila de 170mp,cu încălzire în pardoseală,are doua bai,locuim doar 3 persoane,avem și boiler de 120l.
    Este suficient o centrala termica murala în condensare pe gaz de 24KW?

    iunie 14, 2022 at 1:46 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      da

      august 10, 2022 at 7:08 pm
  • Ionut Reply

    Buna ziua, am 115mp utili, desfasurati pater(36), et. 1(36) si et. 2(36)……24KW, 30KW, 35KW, de care as avea nevoie sa faca fata de la parter la et 2 ?

    octombrie 12, 2022 at 8:33 am
  • Calin Reply

    Vreau sa încălzesc doar jumate de casă,adică doar 3 camere care adunate au 70m pătrați iar înălțimea camerelor este de 4,2m.Camerele as vrea sa le încălzesc pana în 17-18 grade.
    Vreau sa menționez ca nu am termopane la geamuri,geamurile fiind f mari,este o casa tip vechi de colonie,am o centrala pe lemne care mănâncă f mult lemn și este f scump și folosesc 5 calorifere de tabla de peste 2m unul.
    Ar fi de ajuns o centrala de 35kw,cit gaz și citi lei ar costa consumul lunar?
    Va mulțumesc și aștept răspunsul

    martie 5, 2023 at 3:55 am
  • ioan Reply

    35kv pentru 70m cu izolatie 10cm este ok

    octombrie 27, 2023 at 1:28 pm
  • Vasi Reply

    Buna ziua.Ma tot uit pe internetu asta, cum sau ce se ia in calcul pt o cenrala termica pe gaz, dar nu prea se gasesc asa informatii.Toti o baga pe chestia aia veche ce ai spus si tu, la X metri cubi cam aia ar fi.apoi unia , banui cei mai bine informati , o baga pe aiai ca acest calcul e doara pt centrala care inlcazeste , nu si pt cea care treb sa faca si apa calda.Pt a face si apa calda, trebuie alt calculc, spun unia, dar uita sa mai arate, ori sa spuna ce se ia in calcul.Asta pt ca ori nu stiu, ori nu vor, eu banui ca nu stiu.

    Acum am vazut ca si tu spui una alta, la fel ca majoritatea, ai bagat ceva calcul , dar la fel doar pt incalzire , nu si pt apa calda menajera, nu stiu de ce nu ai spus si pt ACM ce se ia in calcul, adevarat ai spus ca centrala treb sa aibe cel putin 20-24 kw pt ACM , asta e ceva, dar nu e ce trebuie.

    Asa ca intreb, pt o casa izolata doar la exterior, cu polistiren 10 cm , suprafata exterioara 12x 12 metri si inaltimea interior 3 metri , 2 bai, o bucatrie si ceva anexa cam de 3×3 metri cu o chiuveta si un calorifer, cam de ce putere ar treb sa fie centrala respectiva? Cineva mio spus ca ar trebuie undeva la 28 kw. Daca poti macar sa spui asa cam ce putere as avea nevoier, as aprecia,Dar nu sa spui minim trebuie de X KW , sa spui undeva nici min nici max, ceva unde sa fiu bine cu toate, consum, eficienta, confort.

    Ori daca ai si formula pt centrala care face si ACM poti sa spui, asta daca nu e ceva serect. Astea cu suprafata incalzita si gradu de izolare am inteles, dar nu ma ajuta cu nimic, pt ca vreau sa faca si ACM , deci am nwevoie de formula respectiva.
    Am vazut doar pt caldura se adauga si un procent de 10-20 % la acel calcul, pt eventuale pierderi.

    Cum este calculul la centrala care da si ACM? Multumesc si as aprevia daca macar o cifra pt ceva putere ai putea sa spui, trebuie de 28, de 25 sau de ce putere, pt locuinta respectiva?

    aprilie 25, 2024 at 8:45 pm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Adrian Sarbescu