Cum folosim corect aerul conditionat? Cu geamul deschis sau cu geamul inchis?


Am auzit de multe ori aceasta intrebare: “Cum folosim corect aerul conditonat? Cu geamul deschis sau cu geamul inchis?” Care este raspunsul corect?

Intrebarea asta este valabila si pentru aerul conditionat din masina, suntem cam in aceeasi situatie.

Nu stiu daca ati observat dar vara cand este foarte cald avem tendinta sa aerisim mai putin decat iarna.

Trebuie sa va spun ca pe aerul conditionat nu prea il intereseaza daca este geamul deschis sau inchis, atat timp cat este in limitele operationale de temperatura pentru racire (+10 – + 43 grade Celsius). Deci functioneaza fara probleme in ambele situatii.

Aici trebuie sa separam lucrurile, aparatul de aer conditionat tip split simplu face doar climatizare nu face si ventilatie, adica nu ne aduce aer proaspat, el doar recircula aerul pe care il raceste.

Noi cand suntem intr-un spatiu inchis incepem sa consumam oxigenul si eliberam o cantitate de CO2 plus o cantitate de vapori, mai sunt intr-o casa obisnuita si alte activitati casnice care elibereaza o cantitate insemnata de vapori de apa. De asemenea exista si substante, materiale, echipamente care elibereaza VOC, asa numitele componente organice volatile, care dauneaza sanatatii. Aerul conditionat poate elimina anumite particule din aer si face dezumidificare dar nu poate scadea nivelul de CO2.

Cu alte cuvinte trebuie sa facem o reimprospatare a aerului permanenta sau la un anumit interval de timp.

Daca vrei sa constati acest lucru trebuie sa-ti cumperi un senzor de CO2.

Singura discutie pe care o putem avea aici este despre eficienta. Adica daca aerul conditionat consuma mult mai mult cu geamul deschis decat cu el inchis. Da, normal, consuma mai mult.

Ideea este ca in realitate noi folosim foarte putin aerul conditionat in aplicatiile casnice.

Iar daca il folosim sa racim doar cateva ore pe zi, oricum el functioneaza in general la capacitatea maxima, deci nu ar fi nici o reducere semnificativa daca il folosim cu geamul deschis sau inchis.

Eu am incercat sa fac niste masuratori pe perioade scurte pe acelasi sistem cu geam inchis si geam deschis, dar a fost imposibil sa-mi dau seama daca exista o diferenta. Probabil ca pe durate indelungate de timp ar exista o diferenta. Acest lucru imi confirma ca pe durate scurte de utilizare nu pot fi diferente notabile.

In concluzie puteti sa utilizati aerul conditionat cu o metoda manuala de ventilare dar sa aveti grija sa nu introduceti prea mult aer proaspat cald in locuinta.

La masina lucrurile sunt putin deferite. In sensul ca aerul este tot timpul proaspat 100%, doar daca nu folosesti functia de recirculare habitaclu. Asta inseamna ca aerul este preluat de afara si introdus prin bateria de racire dupa care este introdus in masina permanent. Deci nu ai nevoie sa deschizi geamul.

In acesta situatie, ca stai cu geamul deschis sau inchis la masina, nu are nici o influenta asupra eficientei, totul depinde de temperatura de afara. Problema va fi ca nu va face fata aerul conditionat in masina acelasi lucru se poate intampla si in casa.

Compresoarele de aer conditionat auto sunt actionate de motor si in general consumul acestora in conbustibil este similar pentru orice sarcina. Adica faci economie doar daca esti cu AC-ul oprit.

 

Click here for reuse options!
Copyright 2018 Adrian Sârbescu

1 comment

Add yours
  1. 1
    Andrei Lesan

    Categoric trebuie sa se asigure aerisirea si in incaperile racite. Totusi, la cladiri din domeniul turismului (pensiuni, hoteluri, etc) unii proiectanti prevad oprirea racirii in perioada cand se deschide fereastra/usa pentru aerisire. S-a aerisit camera, s-a inchis fereastra/usa si apoi este repornita racirea. De ce asa? Pentru ca fara aceasta conditionare electrica racirea incaperilor ar produce doar consum fara efect sesizabil asupra temperaturii aerului interior, mai ales in zona litoralului unde umiditate este din belsug. In domeniul rezidential, deja tot mai multi incep sa aplice pentru sisteme de ventilare cu recuperare de caldura si astfel sursele de generare a frigului ajung sa se reduca considerabil ca si capacitati de racire.

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.