Cum dimensionam radiatoarele pentru centrala in condensatie?

dimensionare calorifer

Cum dimensionam radiatoarele pentru centrala in condensatie?

Mai toata lumea isi da cu parerea despre cum se face dimensionarea caloriferelor din otel pentru condensare.

Cam cat de mare trebuie sa fie caloriferul (radiatorul) ca centrala sa mearga in condensare? sa fie cu 40 % mai mari, sa fie de doua ori mai mari, sa fie cu 30% mai mari?

Iata, mai jos voi dezvalui secretul din spatele dimensionarii caloriferelor pentru centrale in condensare.

In primul rand trebuie sa stim ca temperatura de condens a gazelor naturale arse este de 55 grade C. Deci orice temperatura pe tur sub 55 va produce condens in centrala termica si chiar daca temperatura de tur este mai ridicata dar temperatura de retur este sub 55 se va produce o condensare partiala.

Vezi aici care este cea mai buna centrala termica din Romania de 35 de kW

Calculul de dimensionare al caloriferelor il voi face pentru calorifere de tabla.

Orice producator serios de calorifere ar trebui sa puna la dispozitie o fisa tehnica de selectie a caloriferului, dupa care va puteti orienta in magazin, asta in cazul in care nu aveti proiect de instalatii..

Puterea caloriferului este data, inafara de dimensiune, de temperatura de intrare, temperatura de iesire si temperatura ambientala de proiectare.

Astfel un calorifer cu dimensiunea de un metru lungime, inaltimea de 600 mm, grosimea de 10 calculat la o temperatura interioara de 24 cu o temperatura de tur/retur 75/55   va avea aproximativ o putere de 560 de W. Acelasi calorifer cu o temperatura de tur/retur 65/45 va avea aproximativ o putere de 380 de W.

Concluzia este ca o data cu scaderea temperaturii pe tur/retur puterea caloriferului scade semnificativ.

Primul pas este sa plecam de la necesarul termic al camerei in care dorim sa instalam un calorifer. Pentru simplitatea calculului putem considera pentru o locuinta izolata cu o izolatie minima de 10 cm de material izolant un necesar termic de 50 W pe metru patrat.

Voi face acest calcul pentru un dormitor de 12 metri patrati si pentru un living de 18 metri patrati, dimensiuni comune pentru apartamentele noastre.

Daca dorim sa mergem in condensare cu centrala termica trebuie sa ne alegem o temperatura de tur sub 55 de grade. Aici trebuie sa luam in considerare si ratiunile de ordin economic si de spatiu in legatura cu achizitionarea caloriferelor.

Trebuie sa ne gandim ce temperatura dorim sa avem in camera cand afara sunt – 15 oC, dorim 20 oC sau 24 oC? Puterea caloriferului scade o data cu alegerea unei temperaturi de proiectare interioare mai mari.

Trebuie sa alegem o temperatura intre tur si retur cu o diferenta de 15 sau 20 de grade pentru un control mai bun al condensarii. Ca regula generala un dT mai mic o putere mai mare la calorifer.

Deci o camera de 12 metri patrati va avea un necesar termic aproximativ de 600 de W la o temperatura interioara de 22 de grade.

Pentru aceasta camera putem alege un calorifer cu marimea 11 (grosime), cu temperatura de tur/retur 55/40 de grade cu lungimea de 1,6 metri si inaltimea de 0,6 metri.

Daca, caloriferul este mult prea lung atunci putem opta pentru o grosime mai mare tipul 22, unde lungimea maxima de care avem nevoie este de 0,9 metri iar pentru tipul 33 putem avea lungimea de 0,6 metri.

Pentru o camera de 18 metri patrati necesarul este de 900 de W. Astfel daca am alege un calorifer tipul 11, cu inaltimea 0,6 metri acesta ar trebui sa aiba o lungime de 2,3 metri ceea ce ar putea fi exagerat sau pur si simplu nu am avea spatiu sub fereastra cu geam.

In aceasta situatie ar trebui sa optam pentru un calorifer tipul 33 cu grosime mult mai mare dar cu lungimea de doar 0,9 metri.

In acest mod tratam fiecare spatiu incalzit din casa.

Trebuie sa tinem cont ca si caloriferele au nevoie de echilibrare hidraulica. Adica prin fiecare calorifer trebuie sa treaca un anumit debit de apa. Acest lucru se realizeaza cu niste robineti speciali cu limitare de debit.

Mai jos va voi da cateva puteri informative, care se aplica pentru orice calorifer de tabla.

Puterea unui calorifer tip 11, LXH, 1.0 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24  = 350W

Puterea unui calorifer tip 11, LXH, 1.2 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24  = 420W

Puterea unui calorifer tip 11, LXH, 1.4 x 0,6 tur/retur 55/40 , la TInterior 24  = 490W

Puterea unui calorifer tip 11, LXH, 1.8 x 0,6 tur/retur 55/40 , la TInterior 24  = 630W

Puterea unui calorifer tip 11, LXH, 2.0 x 0,6 tur/retur 55/40 , la TInterior 24  = 700W

 

Puterea unui calorifer tip 22, LXH, 1.0 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 600W

Puterea unui calorifer tip 22, LXH, 1.2 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 720W

Puterea unui calorifer tip 22, LXH, 1.4 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24  = 840W

Puterea unui calorifer tip 22, LXH, 1.8 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24  = 1080W

Puterea unui calorifer tip 22, LXH, 2.0 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24  = 1200W

 

Puterea unui calorifer tip 33, LXH, 1.0 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 916W

Puterea unui calorifer tip 33, LXH, 1.2 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 1100W

Puterea unui calorifer tip 33, LXH, 1.4 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 1283W

Puterea unui calorifer tip 33, LXH, 1.8 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 1650W

Puterea unui calorifer tip 33, LXH, 2.0 x 0,6 tur/retur 55/40, la TInterior 24 = 1833W

Singurul avantaj real al sistemului de incalzire cu distributie prin calorifere fata de incalzirea in pardoseala, inafara de raspunsul mult mai rapid, este ca iti permite o flexibilitate foarte mare in ceea ce priveste cresterea puterii. Doar prin simpla crestere a temperaturii pe tur poti creste puterea caloriferelor chiar si de trei ori. Deci cu alte cuvinte e aprope imposibil sa dai gres cu caloriferele.

Pentru a afla puterea oricarui calorifer de tabla la orice temperatura ma poti intreba chiar aici, mai jos in sectiunea de comentarii.

Vezi aici care este cea mai buna centrala termica din Romania de 35 de kW

Share this post

Comments (58)

  • Ionut Titiri Reply

    Interesant!

    mai 18, 2017 at 10:30 pm
  • Pavel Reply

    Bună ziua. Am citit ceea ce ați spus despre caloriferele de tabla. Vreau un sfat de la dumneavoastră. Anul acesta vreau sa montez o centrala în condesatie la un apartament cu 3 camere izolat pe exterior cu 10 cm. Apartamentul la ora actuala este racordat la CET iar caloriferele sunt din aluminiu. Întrebarea mea este pot sa folosesc aceste calorifere din aluminiu pentru centrala și Cum ar trebui dimensionate. Am auzit anumite discuții , ca cuprul nu se înțelege bine cu alumiu.

    martie 22, 2018 at 2:10 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da puteti folosi acelasi tip de radiatoare. Probabil ca au fost supradimensionate, iar apa de la CET in general nu ajunge sa fie foarte fierbinde, deci daca au facut fata asa, vor putea fi utilizate si in conditii de condensare. In cel mai rau caz mariti temperatura pe tur. Puteti realiza instalatia pe teava de tip multistrat PEX in loc de cupru. In cazul in care utilizati cupru in instalatie incarcati instalatia cu apa demineralizata si mentineti conductivitatea sub 100 microsiemens si pH ideal 8,3.

      martie 22, 2018 at 11:21 pm
  • George Reply

    Buna ziua! Anul acesta vreau sa-mi montez o pompa de caldura aer-apa, dar am instalatiile realizate pentru radiatoare. Întrebarea este daca supradimensionez radiatoarele ar avea un randament asemanator incalzirei in pardoseala? Multumesc, anticipat!

    martie 29, 2018 at 12:48 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salutare, termenul de supradimensionare este atat de imprecis si relativ. Mai exact, trebuie sa dimensionezi radiatoarele pentru necesarul termic al camerei la temperatura ambientala dorita, cu temperaturile de tur/retur de 35/30 de grade de la pompa. In aceste conditii vei avea eficienta similara cu incalzirea in pardoseala. Problema este ca radiatoarele vor avea dimensiuni considerabile si este mai mare investitia.

      martie 29, 2018 at 6:32 pm
  • Gabor Csepei Reply

    Buna! Intr-o camera de 20 mp cu vitodens 050 24kw de cati elementi am nevoie la calorifer?

    mai 19, 2018 at 4:44 pm
  • Ciprian Reply

    Buna ziua ,
    Am o instalatie de incalzire mixta pardoseala la parter si la etaj calorifere , pt a reduce costurile , vreau sa renunt la vana de amestec si sa pun ( spre exemplu) intr-o camera de 12,7 mp cu un necesar de 820w sa pun 2 calorifere in asa fel incat sa ajung la 3000w , pt a putea sa folosesc centrala cu o temperatura pe tur de 45 grade celsius , intrebare este corect sa maresc de 4 ori capacitatea caloriferelor pt a obtine acelasi rezultat ca atunci cand am vana de amestec ?

    iunie 27, 2018 at 8:32 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut,

      Normal vana de amestec o ai pe incalzirea in pardoseala, pentru a cobora temperatura pe tur la incalzirea in pardoseala. Inteleg ca ai vrea sa mergi cu aceeasi temperatura de tur si pe radiatoare. Daca maresti suprafata acestora de transfer pentru a acoperii necesarul de 820W la o temperatura de tur mai scazuta, da o sa ai o crestere de eficienta. Dar daca stii necesarul camerei respective alegerea radiatoarelor nu este o ghicitoare. De exemplu pentru o temperatura de tur retur 45/35 ca sa obtii 820 W la o temperatura interioara de 22 de grade ai nevoie de un radiator de tabla tipul 22 cu dimensiunea: H = 0,6 m si lungimea de 1,9 metri. In concluzie daca scoti vana cu trei cai nu vei avea o crestere de eficienta iar pe de alta parte nu cred ca vei a avea o imbunatatire pe care sa o remarci nici daca vei schimba radiatoarele, pentru ca puterie despre care discutam aici sunt foarte mici, deci si consumurile mici.

      iunie 29, 2018 at 10:08 am
  • Ina Reply

    Buna ziua! Multumesc pt acest util.nu mi-e clar cum pot afla temperatura tur retur al unui calorifer.vreau sa fac achizitie online si nu gasesc specificat asta.
    Alta problema:mesterul pt o camera de 18 mp a calculat necesar de 3160 w ,diferenta pana la 840 w pe care ati recomandat-o e mare.cum se explica?multumesc.astept cu interes raspunsul dvs

    iulie 10, 2018 at 8:12 pm
  • Miha Reply

    Buna ziua, preferabil caloriferul sa fie: a. mai maree ca geamul, b.cat geamul, c. mai mic ca geamul? Va rog sa imi explicati un pic de ce. Noi ce gasim ca si informatii sunt doar legate de temperatura, nu de dimnesiunea exacta. Multumesc

    iulie 22, 2018 at 9:18 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Alegerea dimensiunii radiatorului nu are legatura directa cu latimea geamului, poate exista doar o corelatie din punct de vedere al designului sau al spatiului. Radiatorul se alege in functie de necesarul termic al camerei respective. Necesar termic ce este influentat de dimensiunea geamului. Dar simultan pot exista mai multe tipodimensiuni de radiatoare care sa aiba aceeasi capacitate. De exemplu un radiator poate sa fie mai scurt decat un alt model dar sa fie mai inalt sau mai gros si sa aiba aceeasi capacitate.

      iulie 23, 2018 at 1:19 am
  • Oana Reply

    Buna ziua. Am o casa de 110mp (p+e). Cum aleg la achizitionare caloriferele de otel pt 24 grade temperatura interioara?

    august 3, 2018 at 11:03 am
    • DAN Reply

      Buna ziua,am o centrala in condensație Vaillant in condensație de 24 KW la o garsoniera de 40 metri pătrați inclusiv baia,fara bucătărie.A fost montat doar un calorifer 600/1000 (grosime 10 cm) in spațiul de locuit și în baie un calorifer tip prosop 50/50.Problema este că centrala cu ambient montat nu face niciodată peste 22 de grade ptr. că arzătorul se oprește după cca 1minut și reporneste după ce temp. din calorifer scade. Sa fie din cauza că Sint subdimensionate caloriferele?Și dacă da ce calorifer trebuie sa montez la dimensiunea de 600/1000(atît îmi permite spațiul).Mulțumesc mult pentru raspuns

      februarie 25, 2022 at 7:10 pm
  • Mirela Reply

    Buna ziua ! Am achiziționat o centrala termica ariston condensatie 32 la o casa dimensionata astfel
    dormitor 1
    4.5m latime x5.5 m lungime x 3.5 m inaltime 2 geamuri
    Dormitor 2 3.5 x 4.5 x 3.5 1 geam
    Living 4.5 x 3.5 x 3.5 fara geamuri
    Baie 2 x 3 x 2.5
    Bucatarie 4 x 2.5 x 2.5 peretii casei sunt de 40 cm grosie caramida as dori sa stiu ce calorifere imi trebuiesc ( mentionez ca nu am bani de prroiect ) va mulțumesc !

    august 29, 2018 at 2:46 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Dar bani de radiatoare aveti?

      august 29, 2018 at 6:07 pm
  • Vali Oproiu Reply

    Buna seara.am o casa si am urmatoarele dimensiuni la camere 5/5. 3/4. 5/3.60. 5/7. 13.50/2.50. 5/4. 5/1.70 toate avand o inaltime de 3m.ce putere trebuie sa aiba caloriferul pentru fiecare camera pentru ca centrala sa functioneze in condensare la o temperatura interioara de 22 grade celsius.va multumesc anticipat pentru raspuns.

    august 30, 2018 at 12:50 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Informatiile oferite de dvs. nu sunt suficiente si genul asta de calcule implica si o gandire, in sensul ca radiatoarele sunt de dimensiuni mari si trebuie sa vedeti daca incap pe perete.

      august 30, 2018 at 4:04 pm
  • elysium Reply

    CAM lunga polologhia se supradimensioneaza cu 30{a859e45feac4840d772caeceb79366a89c5ac3c0925e782052cc1778d5ffaebd} toate caloriferele dupa calculul vechi pt centrale clasice deoarece sporul de performanta e PANA LA maxim 30{a859e45feac4840d772caeceb79366a89c5ac3c0925e782052cc1778d5ffaebd} la CENTRALE IN CONDENSATIE vs CENTRALE CLASICE si asta in regimuri tranzitorii excluzand geruri mari cand se lucreaza in clasic peste 55 grade agentul termic.

    august 31, 2018 at 7:21 pm
  • CALIN Reply

    buna ! am o centrala pe lemn si vreau sa ia una pe gaz de 33 kw. necesarul in kw pt incalzire e de 31 kw la 425 mc casa neizolata . 15 calorifere insumand 23 kw. am inteles ca la gaz condensatia se face undeva la 50/30 – 20gr C .In cazul acesta daca merg cu 50/30 -20 grC ,cum ma afecteaza la incalzire avand in vedere ca va creste si consumul de gaz pt un 55/40-20 grC .SE VA INCALZI CASA SAU TREBUIE ALTE CALORIFERE? MULTUMESC

    septembrie 4, 2018 at 4:44 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, deci in primul rand daca ai radiatoare cu o capacitate maxima de 23 de kW poti sa ti iei si centrala de 100 de kW ca nu vei putea introduce in casa mai mult de 23 de kW. 2 . Necesarul termic la o casa ramane la fel indiferent de ce sursa de incalzire utilizezi. Condensarea la centrale apare oricand turul sau returul sunt sub 55 de grade. Cand ai cazan pe lemne si introduci in radiatoare apa la 80 de grade puterea radiatorului este mult mai mare decat daca introduci apa la 50 de grade. In principiu daca folosesti aceleasi radiatoare calculate la o temperatura mai inalta, daca mergi cu temperaturi pe tur de 50 de grade este posibil sa ai o lipsa de capacitate, adica in casa va fi mai racoare, asta in momentul in care afara este foarte frig. In perioadele acestea poti ridica temperatura manual pe tur sau cu ajutorul senzorului de compesare cu exteriorul. Din fericire numarul de radiatoare este in general supradimensionat si cred ca poti merge linistit si in condensare cu centrala aproape tot sezonul, deci nu este nevoie sa schimbi radiatoarele.

      septembrie 5, 2018 at 12:25 am
  • COZAC OCTAVIA Reply

    Mi-am instalat centrala beretta cucondensare 24 kw si am termostat la calorifere mai trebuie sa imi puna termostat si la centrala si de care daca trebuie.Va multumesc si astept raspuns .

    septembrie 19, 2018 at 11:16 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da ar fi bine sa puenti si pe centrala un termostat. Puteti opta pentru orice termostat.

      septembrie 21, 2018 at 9:52 pm
  • Maria Reply

    Salutti!

    Am si eu o problema daca sunteti amabil:
    Cu vreo 3 ani in urma am facut o instalatie de incalzire cu centrala clasica (Buderus) pentru parterul casei . In curand dorim sa facem instalatia de incalzire pentru mansarda cu o centrala cu condensatie deoarece numai din astea am inteles ca se comercializeaza acum. La parter pentru o camera mica de L*l*H (3.5*2.9*2.4=24mc) casa din porotherm 38 izolata cu polistiren grafitat de 50mm , caloriferul este ECCORAD 22*600*1000=2276kw PUTERE TERMICA LA DT=60 GRD C [W], termostatul Giacomini era la nivelul trei iar centrala era fixata pentru temperatura de 55 grade pentru calorifere. (cam asa mergem iarna) si era bine acum daca la mansarda am folosi acelasi calorifer pentru aceeasi suprafata care este deosebirea intre o centrala clasica si una cu condensare (clasica era la aproximativ 55 grade nu peste 60) iar centrala cu condensare Bosch 2500W lucreaza la 55 grade/45 grade. Sigur o diferenta este intre 60 si 55 dar niciodata nu am mers mai sus. De asemenea vreau sa intreb daca centrala cu condensare este posibil sa o fixez la peste 55 grade nu se va strica sau altceva. Pentru ca din explicatia dumneavoastra am inteles ca trebuie un calorifer enorm ceva de genul 33*600*1400.
    Va multumes pentru amabilitate
    Cu stima

    septembrie 25, 2018 at 9:14 pm
  • Cristi Reply

    Buna ziua, voi trece de la incalzirea RADET la o centrala cu condensatie si calorifere din aluminiu cu inaltimea elementului de 60 cm. Incers de ceva timp sa ma edific cati elementi trebuie sa aiba fiecare calorifer din fiecare camera ptr ca centrala sa mearga in condensatie (temperatura tur max 55 grade) iar temperatura in casa sa nu scada sub 25 de grade (si eu si sotia suntem mai „frigurosi”). Camerele dupa cum urmeaza:

    – Living 18 mp cu 1 perete exterior si iesire spre balcon inchis termopan, fara usa la balcon
    – Balconul de la sufragerie, suprafata 3.25 mp inchis termopan. trebuie sa pun un calorifer deoarece condenseaza peretii in sezonul rece, cu toate ca sunt toti izolati. Anul trecut am pus un convector electric si a fost ok.
    – Dormitor 12 mp cu 1 perete exterior
    – Bucatarie 7 mp, fara pereti exteriori
    – Baie 4.2 mp cu 1 perete exterior

    M-ar ajuta calculul de wati pe fiecare camera, cu functionare centrala temperatura pe tur max 55 grade, si nr de elementi necesari fiecare calorifer, inaltime elementi 60 cm. Multumesc.

    octombrie 4, 2018 at 11:33 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, de exemplu pentru living ai nevoie de un radiator de otel grosimea c33, lungime 1400 mm, inaltimea 600. Tur 55, retur 40, temperatura ambientala 25 de grade.

      octombrie 4, 2018 at 12:03 pm
  • Eftimie Geta Reply

    Buna ziua. o intrebare. Care este avantajul unui echipament de incalzire in condensatie daca ai ventiloconvector? am intr-un spatiu ventilconvectoare model KUBO 3 si nu stiu daca este eficienta o astfel de investitie.

    octombrie 9, 2018 at 10:36 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Daca ventiloconvectorul nu este si el dimensionat pentru a functiona cu temperaturile de la centrala in condensare nu este nici un avantaj, dar acum mai toate centralele sunt in condensare asa ca nu prea conteaza ce achizitionati.

      octombrie 11, 2018 at 7:31 pm
  • Ovidiu Reply

    Bună seara Am un apartament de 100mp la parter fara subsol tehnic bloc construit de 10 ani , Centrala Savio în condensare de 24 de kw cu boiler extern în condensare , sunt doar 8 calorifere cu distribuitor problema mea este Livingul de 30 mp inaltimea fiind de 2.80 h care este dotat cu 2 calorifere de 1000/600 si mor de frig centrala functionaza bine pierderea termica este la pardoseala parchetul de 12 mm si o izolatie a parchetului o folie dubios de subtire .
    Doresc vă rog o recomandare a dimensiuni caloriferelor duble mari si cu ce pot izola sub parchet Vâ mulțumesc anticipat si vă rog mult să mă ajutați îmi este frig ?

    octombrie 9, 2018 at 10:26 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Pai depinde cu ce temperatura doriti sa mergeti pe tur si ce temperatura doriti in camera, daca mergeti cu 55 de grade va trebuie doua radiatoare tip c33 cu lungimea de 1800 si h 600. Daca urcati temperatura pe tur mai mult puteti merge cu o dimensiune mai mica de radiatoare. Solutia pe moment ar fi sa ridicati temperatura pe tur.

      octombrie 11, 2018 at 7:25 pm
  • luca Reply

    buna ziua,va rog sa ma lamuriti cu urmatoarea problema:Am calorifere din fonta in ap. de 3 camere {la bloc),montate in anul 1986,dupa cum urmeaza: sufragerie =20mp,17 elementi,dormitor=16mp,11 elementi,dormitor14mp=14mp,11 elementi,bucatarie=9mp,8 elementi.Am montata o centrala beretta Ciao de 24 Kw,montata in 1999,care functiooneaza si in prezent.Ma astept ca in curand sa ma lase in pana aceasta centrala si doresc s-o inlocuiesc cu una in condensatie.Vreau sa stiu daca nr de elementi montati acum in camere,face posibila montarea unei centrale in condensatie de 24 kw,fara sa mai adaug elementi in plus,ptr. ca centrala sa functioneze la 55/45 grade celsius.Va multumesc anticipat!

    octombrie 22, 2018 at 9:42 am
  • Cornelia Elian Reply

    Buna ziua. As fi fericita daca ma puteti ajuta sa decid ce calorifer am nevoie in baie. Incaperea are dimensiunile: 2m x 2,4m x 3m (inaltime). Are 2 pereti exteriori, fara izolatie exterioara, este placata cu gresie si faianta, iar temperatura dorita este de 23-24°. In momentul de fata este montat un calorifer port-prosop de 1200×500, dar suspectez ca nu va face fata la o temperatura centralei in condensare, cand temperatura din timpul iernii este foarte scazuta. Din pacate nici spatiul disponibil nu este mare. Ar fi posibil un calorifer vertical cu o latime de pana la 450mm. V-as fi foarte recunoscatoare daca ati putea sa-mi recomandati ceva eficient. Va multumesc mult.

    octombrie 25, 2018 at 3:13 pm
  • Stoica Reply

    Buna ziua, ma puteti ajuta cu o dimensionare calorifere de 22 /600 ptr temp interioara 24 grd la urmatoarele volume :
    1) 72,4
    2) 34
    4)12
    5)10
    6)31
    7)34
    8) 46
    9)13,4
    10)16,5
    11)36
    Casa parter etaj,120 mp izolatie 10 cm EPS, geam tripan,pod izolat cu 10 eps pe placa.
    Multumesc

    ianuarie 11, 2019 at 1:52 am
  • Stoica Reply

    Scuze , am uitat sa trec temperatura tur : 65 grd

    ianuarie 11, 2019 at 1:57 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Am scris in ghid cum se face, la 65 de grade gasiti puterea in orice fisa de radiator

      ianuarie 11, 2019 at 10:31 pm
  • Dragomir Silviu Gabriel Reply

    Bună ziua. Am o centrala de 24kw. cu tiraj natural iar radiatoarele sunt din fontă în toată casa (casa particulară). Casa nu este momentan izolată termic. Am două întrebări.
    1. Pot să schimb CT cu una modernă în condensaţie?
    2. Pentru evacuarea gazelor arse ar trebui să trec cu tubulatura prin garaj, aproximativ 5m. Se poate monta o centrală termică cu tiraj forţat în acesteb condiţii.
    Mulţumesc

    ianuarie 23, 2019 at 5:04 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da, dar va recomand sa utilizati un separaror magnetic de impuritati

      ianuarie 23, 2019 at 9:04 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da, puteti sa treceti prin garaj cu un cos concentric potrivit centralei

      ianuarie 23, 2019 at 9:05 pm
  • Cristian Reply

    Buna ziua. Am o centrala electrica de 9 kw pe trifazic si un spatiu al locuintei format din 3 camere in total 89mp. Puteti sa-mi spuneti va rog pana la ce nr de kw pe calorifere as putea merge cu centrala mea folosind temperatura de 50 gr pe tur. Mentionez ca nu este facuta izolatia blocului dar sunt geamuri termopan. Daca este prea mica centrala, o centrala de 12 sau 14 kw ar fi suficienta. Temperatura tinta in locuinta ar fi 21.5-22gr.

    ianuarie 30, 2019 at 9:07 am
    • Sarbescu Adrian Reply

      Daca aveti un numar de 9 kW disponibil trebuie sa luati tot 9 kW de calorifere, ca sa ma exprim plastic. Daca mariti dimensiunea caloriferului respectantd aceeasi putere, puteti cobora temperatura pe tur. Datele le gasiti in fisa tehnica a radiatorului.

      ianuarie 31, 2019 at 7:10 am
  • Cristian Reply

    Multumesc!

    ianuarie 31, 2019 at 12:01 pm
  • Gheorghita Reply

    Buna ziua !
    Am o casa construita cu caramida porotherm 380 mm si izolata cu 50 mm in jud.Brasov. Am inlocuit centrala pe lemne cu o centrala termica pe gaz in condensatie Immergas Victrix Maior 35 kw.
    Am calculat un necesar termic si am facut o dimensionare a caloriferelor (adica le-am dublat ca latime) in limita spatiului disponibil:
    1. – dormitor 15 mp – 2000 W – calorifer 22x600x1800
    2. – living + bucatarie 60 mp – 7850 W – calorifer 22x600x800 – 3 buc; 22x600x1000 – 2 buc; 22x600x2000 – 1 buc
    3. – baie 8 mp – 1050 W – calorifer 22x600x1000 – 1 buc
    Intrebarea mea este daca necesarul termic este corect si redimensionarea caloriferelor va face ca centrala sa aiba un randament mai mare?
    Merita investitia facuta?
    Multumesc !

    martie 19, 2019 at 10:21 am
  • Ionut Reply

    Buna seara. Pentru locuinta 85mp(casa noua) cu zid BCA 24cm+tencuiala int.2cm si ext.2cm=grosime zid 28cm si izolatie de 10cm polistiren, ma puteti ajuta cu o parere in ceea ce priveste necesarul de radiatoare? Mentionez ca centrala de care sunt interesat este IMMERGAS VICTRIX TERA 24/28 1 ErP iar radiatoarele de la firma Kermi X2 Kompakt iar dimensiunile camerelor fiind urmatoarele (inaltime x lungime x latime):
    -Bucatarie: 2,6m x 4m x 3,5m
    -Dormitor: 2,6m x 4m x 3,5m
    -Hol: 2,6m x 6m x 2m
    -Living: 2,6m x 5m x 4m
    -Baie: 2,6m x 4m x 2m
    Ma puteti ajuta cu un raspun cat mai urgent?
    Va multumesc anticipat.

    aprilie 13, 2019 at 9:51 pm
  • Dragos Reply

    gresit!!necesarul kaloric nu se face raportat la suprafata ci la cubajul camerei.12mp × 2,5×50×1.2=1800W echivalentul unui radiator 22×600×2000 la o temperatura 55T-45R(pt centrale in condensare)

    mai 17, 2019 at 1:58 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Poti sa-mi spui si mie de cati W este nevoie pentru a ridica temperatura unui metru cub de aer de la – 15 la 24 de grade C? Si mai vorbim dupa

      mai 21, 2019 at 9:10 pm
  • Alexandra Reply

    Buna ziua. In curand schimbam instalatia termica in apartament cu 2 camere, incadrat, situat SV, etaj intermediar.
    Dormitor suprafata=13.04mp, living suprafata=17.37mp, bucatarie 8.27mp, baie 3.35mp. Ne orientam spre calorifere de otel. Am calculat puterile calorice pentru fiecare camera si au rezultat urmatoarele dimensiuni de calorifere:

    dormitor: necesar termic = 1900W, calorifer tip 22 / 600 x 1500
    living: necesar termic = 2500W, calorifer tip 33 / 600 x 1400
    bucatarie: necesar termic = 1200W, calorifer tip 22 / 600 x 900
    baie: necesar termic = 500 W, calorifer portprosop 600 x 1200

    Puteti sa imi spuneti daca sunt suficiente aceste dimensiuni de calorifere pentru o temperatura ambientala de 24 grade, la o centrala in condensatie?

    Va multumesc frumos pentru timpul acordat.

    iulie 11, 2019 at 11:47 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Ati cam exagerat cu necesarul asta termic, asa ca radiatoarele sunt suficient de mari

      iulie 11, 2019 at 7:52 pm
  • Alexandra Reply

    Mulțumesc frumos pentru răspuns. Dacă radiatoarele sunt supradimensionate, afecteaza negativ centrala? Costurile sunt foarte mari?

    iulie 11, 2019 at 11:47 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Nu afecteaza centrala, normal aceasta ar trebui sa fie mai eficienta. Investita initiala este mai mare.

      iulie 12, 2019 at 10:30 am
  • SERBAN DANUT Reply

    Am onoarea sa va salut ; pentru o centrala Immergas 24 kw in condensare la cubajul camerelor si dimensiunea caloriferelor va rog sa-mi spuneti daca pot merge cu 40-45 grade pe tur pentru 22 de grade pe termostatul de camera wirless; casa este de paianta , cu geamuri termopan si nu este izolată , iar grosimea pereților este de ~300 mm. 2 dormitoare -35 m.cubi / dormitor ( 2 calorifere 600×1400) ; bucătărie 1 -22 m.cubi (700×1000); baie1- 10m.cubi (900×400); living- 35 m.cubi ( doua calorifere 900×500); hol -14 m.cubi (600×800); bucatarie2 – 17m.cubi (500×1000); baie2- ( 900×400). Va rog sa- mi spuneti cum pot obtine un regim optim daca nu folosesc corect temperatura de 40-45 grade pe tur. Va multumesc anticipat.

    octombrie 30, 2019 at 5:34 am
  • instalatorul Reply

    un dT mai mic =>o putere mai mare la calorifer- reanalizeaza aceasta fraza 🙂

    noiembrie 2, 2019 at 4:18 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Eu zic sa folosesti un soft de selectie pentru radiatoare si mai vorbim dupa.

      noiembrie 4, 2019 at 5:34 am
  • Nicu Reply

    Buna ziua,

    Am achizitionat un apartament 2 camere in bloc nou. Are izolatie polistren 10cm.
    Am deja montata centrala termica in condensatie cu gaz de 25kW. Dezvoltatorul a montat urmatoarele calorifere:
    Dormitor: 14,3 mp, calorifer otel 11, LxH 800×600
    Living : 22,3 mp, calorifer otel 11, LxH 1200×600
    Bucatarie: 8.29 mp, calorifer otel 11, LxH 400×600
    Hol : 4,98 mp, niciun calorifer, cu mentiunea ca intre hol si living nu exista usa.

    La ce temperatura sa setez centrala tur/retur pentru o temperatura in locuinta de 23C? Ma gandesc sa schimb caloriferele si va rog sa imi recomandati ce grosime sa aleg la calorifere in ideea in care as alege sa pastrez aceleasi lungimi de mai sus ?

    Multumesc anticipat!

    noiembrie 7, 2019 at 3:24 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Incepeti de la 40 de grade, si ridicati treptat. Evident puteti trece la tipul 22 sau 33.

      noiembrie 11, 2019 at 6:22 am
  • Florin Ostriceanu Reply

    Va salut. La o centrala in condensatie (Beretta de 35KW in cazul meu) e indicat in perioadele mai racoroase ale iernii sa ridicam temperatura turului? M-as referi strict la eficienta si consum gaze. Cum e mai indicat pentru o eficienta maxima? Multumesc mult.

    februarie 11, 2020 at 7:30 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, normal este indicat sa o tii la o temperatura cat mai scazuta incat radiatoarele sa poata sa-ti mentina temperatura dorita in casa. Asta poti face prin incercare, ridicand temperatura pe tur cate un grad la 24 de ore de exemplu.

      februarie 15, 2020 at 8:47 am
      • Florin Reply

        Mulțumesc.

        februarie 15, 2020 at 10:28 am
  • Claudiu Manea Reply

    Buna ziua.Claudiu Manea este numele meu.Detin o centrala clasica cu tiraj fortat de 24 kW(17ani) si as dori sa o schimb cu una in condensatie 24kW.Suprafata pe care trebuie sa o incalzeasca este 110 mp.In camerele mari am radiatoare C22 600×1600.Dimensiunea unei camere este de L5500xl4300xh2900.Dupa calculele facute am impresia ca cei ce au facut instalatia de incalzire au subdimensionat caloriferele,deoarece iarna ptr 19gr(termostatul sta pe 19.5 tot timpul)consuma cca 280m3 gaz/luna(temp tur 60gr) vs vara(numai apa menajera)80m3 .Credeti ca m-ar ajuta la consum sau mai bine zis ar fi necesara si inlocuirea radiatoarelor cu unele C33 600×1600?Cele din bucatarie ,bai si terasa sunt irelevante in sensul ca ies la calcul putere/incinta.Casa este din caramida plina,tamplarie PVC tip terompan,pereti de 40cm cu izolatie de 5 cm ,plafon izolat in interior cu 5cm poliestiren si deasupra in pod(podeaua) cu vata de sticla 20cm.
    Multumesc anticipat.

    iunie 7, 2022 at 2:16 pm
  • Vlad Liviu Reply

    Buna ziua
    Ma numesc Liviu Vlad.
    Va rog daca se poate sa-mi spuneti daca la o camera de la o casa izolata cu polistiren de 10, doi pereti afara cu L=4.2,l=3.2,h=2.7, parchet 12 cu o izolatie de 5mm si o centrala Ariston 24kw cu condensatie in care constructorul a montat un calorifer Copa 110x600x1600 este suficient pentru 55/40 si 21 grade ambient.

    Va multumesc
    Va doresc o zi buna.
    Cu respect
    Liviu Vlad

    ianuarie 27, 2023 at 12:17 pm

Dă-i un răspuns lui Anonim Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Adrian Sarbescu