Top 3 lucruri despre automatizarea incalzirii in pardoseala

termostat incalzire in pardoseala pret

Top 3 lucruri despre automatizarea incalzirii in pardoseala

Trebuia neaparat sa scriu un articol despre sistemele de automatizare pentru incalzire in pardoseala. Surprinzator dar aici se pare ca multa lume este in ceata si as vrea sa scriu un articol care sa lamureasca pe toata lumea cum se face automatizarea corect.

Exista foarte multe idei de automatizari si posibilitati, dar cel mai bine este sa folosesti o reteta clasica si un echipament robust in spatele caruia stau cativa ani de experienta.

Care sunt posibilitatile de automatizare de la cele mai simple pana la cele mai complexe sisteme.

In primul rand sa definim zonele sau ce este o zona de incalzire/racire?

O zona poate fi o camera sau un grup de camere sau chiar un etaj, careia dorim sa-i controlam temperatura. O zona are un singur  set-point adica putem seta o singura temperatura, daca avem mai multe zone putem programa o temperatura diferita pe fiecare zona de incalzire racire. Normal unei zone ii corespunde un cronotermostat.

Intr-o zona pot fi mai multe circuite de incalzire in pardoseala sau chiar mai multe tipuri de surse de caldura. Poate fi incalzire in pardoseala cu radiatoare sau ventiloconvectoare sau pot fi si tavane incalzite/racite.

Pentru a putea inchide multiple circuite dintr-o zona pe distribuitorul de la incalzirea in pardoseala se monteaza un dispozitiv numit termo-actuator sau actuator termic.

cronotermostat pentru incalzire in pardoseala

Ce face termo actuatorul?

Actuatoarele sunt niste dispozitive electromecanice care au o mica bobina ce incalzeste un miez, dintr-un material care se dilata si actioneaza o valva de inchidere deschidere de pe distribuitor. Aceste actuatoare pot fi conectate la 230V sau la 24V si pot fi de tip normal inchis sau normal deschis. Ele au si o putere incepand de la 1W pe  actuator pana la 5W. Aceasta putere trebuie luata in calcul cand se alege baza de conectare.

Ce inseamna normal inchis si normal deschis. Un actuator normal inchis atunci cand nu este energizat, adica atunci cand nu primeste tensiune este in pozitia inchis pe circuitul respectiv. In mod normal se folosesc actuatoare de tip normal inchis.  Nu voi intra acum in detalii cand se folosesc cele de tip normal deschis.

Ce mai trebuie sa stim este ca un termo actuator deschide un circuit destul de lent cam in 3 -4 minute, in functie de tipul acestuia, deci nu este o vana rapida de comutatie.

Daca intr-o zona avem mai multe circuite acestea vor fi controlate de un numar egal de termo-actuatoare.

Baza de conectare, controller-ul, unitatea de comanda sau blocul terminal de conexiuni este dispozitivul care face legatura dintre zone, termostate si termo-actuatoare. Aceste unitati de comanda au multiple functii de la simplu la complex.

baza de conectare incalzire in pardoseala

O sa incep cu varianta cea mai simpla de automatizare, atunci cand avem o centrala termica in condensare sau o pompa de caldura conectata direct la sistemul de incalzire in pardoseala fara un grup de pompare si amestec suplimentar sau o pompa intermediara.

Iar distribuitoarele de la incalzirea in pardoseala in aceasta situatie nu sunt echipate cu actuatoare termo electrice.

Recomand aceasta automatizare simpla numai in cazul in care avem o casa cu un singur nivel si cu o suprafata relativ mica, mai putin de 100 de metri patrati.

In cazul acesta sistemul de incalzire poate fi controlat de un cronotermostat de camera instalat in casa. Acest cronotermostat poate fi propriu pompei de caldura sau centralei termice in condensare sau orice alta varianta din comert, cu fir sau fara sau variantele cu gate-way cu control on-line.

termostat incalzire in pardoseala

Normal, daca, acestui sistem, adaugam sursei de caldura si un senzor extern de compensare, adica temperatura pe tur creste o data cu scaderea temperaturii exterioare si gasim curba de incalzire perfecta pentru casa noastra si daca avem, posibilitatea, ca pe distribuitorul nostru sa facem si echilibrare hidraulica conform debitelor rezultate din calcul, atunci putem mentine o temperatura optima in locuita noastra cu un singur senzor.

Daca ati vazut termostatul din poza articolului si vi se pare ca este similar cu produse de la alte branduri reputate in domeniu, sa stiti ca acest termostat este produs de catre Möhlenhoff,  o companie absolut necunoscuta pentru voi, dar unul dintre cei mai mari producatori de automatizari pentru incalzire in pardoseala, care produce OEM pentru toti marii furnizorii de sisteme care isi pun eticheta pe aceasta automatizare.

Acum sa incepem cu o automatizare basic. Sa spunem ca aveti o centrala termica pe gaz in condensare conectata la doua distribuitoare cu o pompa intermediara sau cu doua grupuri de amestec pe fiecare distribuitor.

In aceasta varianta trebuie sa alegi o baza pentru fiecare distribuitor si atatea termostate in functie de cate zone vrei sa ai pe etajul deservit de acest distribuitor. Trebuie sa instalam atatea termo-actuatoare cate circuite avem.

In aceasta situatie recomand sa alegi o baza de comanda care poate actiona un releu de pompa si o comanda de centrala termica, pentru a opri pompa de pe distribuitorul respectiv atunci cand toti consumatorii sunt opriti si evident si centrala termica.

Daca vei conecta in paralel cele doua baze centrala termica sau pompa de caldura se va opri exact atunci cand trebuie.

De ce este important sa folosesti o asemenea baza de conectare?

Pentru ca eviti functionarea pompei de recirculare in gol si inutil atunci cand toti consumatori sunt opriti, mai ales in sezonul intermediar.

In felul acesta opresti sursa de caldura mult mai repede decat s-ar fi oprit in mod independent pe histereza ei.

Termostatele electronice au forma de control de tip PID si realizeaza un control modulant PWM cu actuatoarele on/off. Asta inseamna ca vei face economii de pana la 20{a859e45feac4840d772caeceb79366a89c5ac3c0925e782052cc1778d5ffaebd} folosind controlul inteligent al acestor termostate.

Chestiunea asta te mai ajuta si atunci cand echilibrarea hidraulica nu este foarte bine facuta si unele zone se incalzesc mai repede decat altele.

Ce putem avea in plus de la acesta automatizare?

In continuare voi face referire la sistemele Möhlenhoff, pentru ca din punctul meu de vederea automatizarile lor au toate elementele necesare unei automatizari ultra complete.

Pana acum v-am povestit ca exista aceasta varianta basic conectabila cu cablu cu 5 fire, de al cinci-lea fir ai nevoie cand faci racire, intre baza si termostate dar exista si o varianta wireless si o varianta cu comunicatie.

Varianta cu comunicatie presupune ca avem un cablu cu doua fire si adresam fiecare termostat unei zone.

Variatele de termostate mai avansate pot citi si un senzor de sapa, asta te ajuta oriunde ai vrea sa mentii o temperatura constanta la pardoseala, de exemplu in baie.

Daca vrei sa faci racire ai si o baza care stie sa faca racire si poate citi un senzor de condens instalat pe distribuitor.

Evident ca aceste baze pot fi conectate prin LAN la un gate-way si poti vedea si seta temperatura pe fiecare termostat in parte.

Ce putem face peste?

Daca vrei sa te automatizezi si mai multe aceste sisteme pot fi incluse intr-un sistem Smart Home prin mai multe protocoale de comunicatie(KNX, .etc)

Exista si varianta cu control IP la care pe langa controlul asupra incalzirii/racirii si umiditatii poti adauga controlul consumatorilor electrici, control lumina, senzor de prezenta, fum, contact usa, contact fereastra, etc.

 

control smart home

Daca vrei si mai mult, trebuie sa treci la un sistem custom Smart Home

Din pacate aceste sisteme in general sunt mai putin dedicate exclusiv pe incalzire/racire si au o logica mai putin avansata in spate. Deci din punctul meu de vedere o solutie Smart Home nu va avea niciodata eficienta unei solutii dedicate pe acest subiect.

Ce probleme putem sa avem cu automatizarea incalzirii in pardoseala?

Am avut o data o tema de automatizare de la un client care zicea cam asa:

“Vreau incalzire electrica in pardoseala in bai si pe holuri, incalzire in pardoseala cu agent termic pentru confort in celelalte camere iar incalzirea sa o fac cu radiatoare, evident la pretul cel mai mic”

Daca te limitezi la un singur sistem de incalzire/racire care sa functioneze cu o automatizare clasica eficienta sigur nu o sa ai probleme. Daca vrei sa combini mai multe sisteme de incalzire/racire  inevitabil lucrurile se vor complica.

Daca ai trei termostate care controleaza trei sisteme pe acceasi zona acestea se vor influenta unele pe altele.

Radiatoarele sau ventiloconvectoarele incalzesc mult mai repede camera si vor tinde sa opreasca sistemele radiante cu inertie mai mare. Astfel desi zona va  fi incalzita pardoseala ramane rece.

In concluzie,

Cele mai importante functii pe care trebuie sa le aiba o baza de conectare sunt contactul pentru pompa si cazan iar termostatele sa poata face control PWM.

Automatizarile inteligente te pot ajuta sa faci economii semnificative la incalzire/racire si sa ai un confort deosebit.

Daca ai o locatie mare cu zone multiple nu te poti baza doar pe termostatul unei centrale termice sau al pompei de caldura si trebuie sa ai o automatizare cu zone multiple care sa poata controla si sursa de caldura.

control multizona

Share this post

Comments (48)

  • Bogdan Reply

    Mie acest articol mi se pare mult prea avansat cel putin pentru Romania . La noi putini oameni au termostat de ambient la centrala pe gaz, la centralele pe lemne multa lume nu are nici un fel de termostat … deja sa vorbim de astfel de sistem cu incalzire pe zone si mai multe surse de caldura care trebuie coordonate deja e SF …

    februarie 12, 2018 at 11:17 pm
    • Paul Reply

      Chiar eu voi monta un sistem cu 4 zone termostatate folosind termostatele date ca exemplu.
      Mie mi-a fost de ajutor articolul!
      Tavanul are o înălțime de 3.25m sper ca încălzirea in pardoseală sa fie mai comodă decât cea cu radiatoare.

      martie 18, 2018 at 9:04 am
    • Ghita Reply

      Pe lemne robineti cap termostatat dupa care in functie de centrala termica se mai pot folosi si alte dar foarte putine, pentru ca avem de a face cu un foc ne controlat .

      iunie 12, 2022 at 7:05 am
  • ElAlex Reply

    Va salut am si eu cate va intrebari daca ma puteti ajuta ?
    1. Oare toate termostatele produse de Möhlenhoff pentru Tece, Rehau etc au functia din start PWM ? Ca nu scrie la nimeni in fisa lor tehnica ca ar exista ?
    2. Daca avem o casa p+m si exista si la parter si la mansarda unitatii de comanda cu releu de pompa si releu de centrala, dvs spune ti sa fie legate in paralel ? Cum am putea facea asta la centrala vorbind ?
    Va multumesc

    aprilie 9, 2018 at 7:28 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      1 Cele analogice sunt cu PID, cele electronice, adica cele cu display digital sunt cu functia PWM.
      2 Comanda de cazan este un contact liber de potential, daca legati doua fire in paralel cu cele doua reglete si centrala, cand se inchid cele doua contacte de pe regleta se va inchide si centrala termica. Cele doua fire se leaga la regleta de termostat a centralei.

      aprilie 9, 2018 at 10:58 pm
      • Elalex Reply

        Buna seara,
        va multumesc pt rasp,
        Legat de unitatile de comanda,eu am de la ficare unitate de comanda 2 fire catre centrala, adica si de la parter si de la etaj, (in total 4 fire ) insa la centrala se regasesc doar 2 fire montate, 2 nu sunt montate practic si daia va intreb pt ca nu au stiut cred cum sa monteze sau nu au vrut sa le monteze…..mi-au spus ca sus nu este nevoie de legatura sa opreasa centrala si ca trebuie sa opreasca doar pompa ca sa nu apara probleme…..dar e bine macar le – am trase spre bucuria mea.

        dvs, ati spus : Cele doua fire se leaga la regleta de termostat a centralei, practic cele 4 fire se vor lega la regleta de termostat a centralei nu ?

        aprilie 10, 2018 at 1:42 am
        • Adrian Sarbescu Reply

          Da, sunt in paralele. Atentie, sa nu aveti tensiune pe cele doua fire pentru ca se va arde placa electronica de la centrala termica.

          aprilie 10, 2018 at 10:10 am
  • Ciprian Reply

    Buna ziua , cum recomandati sa se faca automatizarea in urmatoarea situatie : parter incalzit prin pardoseala 90 mp si etaj de 42 incalzit cu calorifere supradimensionate pt a putea functiona fara pompa si vana de amestec ?
    Multumesc

    august 31, 2018 at 9:38 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      In primul rand, vana de amestec si pompa de recirculare se monteaza pe incalzirea in pardoseala. Daca mergeti peste tot cu aceeasi temperatura nu mai sunt necesare aceste elemente de separare a temperaturilor. In acest caz puteti automatiza pardoseala clasic cu un sistem cu actuatoare si termostate pe fiecare zona si la etaj cu robinet termostatat pe fiecare radiator. Automatizarea de control a temperaturii interoare este de obicei separata de acea vana cu 3 cai. Daca doriti un sistem mai complex puteti alege varianta de automatizare wi fi care controleaza si capetele termostatice ale radiatoarelor si cand toti consumatorii s-au inchis atunci este inchisa si sursa de caldura.

      august 31, 2018 at 11:26 pm
  • Nicu Reply

    Bună ziua, am o locație cu 5 zone(3zone pardoseala si 2 zone calorifere) și vă rog să-mi spuneți ce automatizare îmi recomandați.
    Mentionez că se va folosi centrală pe gaz+aport de la panouri solare(2×30tuburi) descărcare suplimentară pe un buffer igienic 750l+ boiler 600l 2 sept.
    Mulțumesc.

    septembrie 5, 2018 at 5:45 pm
  • Ionescu Paul Reply

    Buna ziua,
    am o casa cu doua zone(parter, etaj) exclusiv incalzire pardoseala, fiecare cu distribuitorul sau cu pompa recirculatie si grup amestec, mai am si doua termostate wireless computherm q7 pe care intentionez sa le cuplez fiecare pe cate o zona…. asta este schema cumparata si executata de instalatori.
    Problema este ca la inceput au spus ca termostatele celor doua zone vor fi in paralel si vor lucra independent cumva legate si la regleta centralei pentru a opri si porni pompa acesteia la cererea termostatelor zonale. Acum spun ca defapt termostatele nu vor controla decat pompele din distribuitoare si centrala va porni si se va opri independent in functie de temperatura presetata a agentului termic.
    Va rog spuneti-mi si mie de ce as avea nevoie, sau cum ar trebui sa leg releele celor doua termostate pentru a comanda si centrala astfel sa pot face economie si sa am un sistem smart de incalzire. Multumesc anticipat!

    septembrie 12, 2018 at 8:13 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Termostatul Computherm nu prea intra la categoria sistem smart de incalzire. Practic el o sa opreasca pompa pe fiecare etaj. Cele doua etaje fiind independente unul fata de celalalt dar si fata de centrala. Ideea este ca cele doua termostate vor avea pe ele tensiunea de la pompa iar in centrala nu trebuie sa introducem tensiune pe contactul de la termostat. Ele ar trebuii legate in paralel cu un contactor care pe partea cealalta sa inchida un contact cand nu mai primeste tensiune de la cele doua termostate. Sau renuntati la aceste termostate si mergeti pe variantele cu control pompa si cazan.

      septembrie 13, 2018 at 6:22 pm
    • cezar Reply

      Salut. Aceeasi problema o am si eu. Ai gasit vreo solutie? Merci.

      februarie 25, 2022 at 3:06 pm
  • Ender Sandman Reply

    Buna ziua Dle Sarbescu,
    Vreau sa optimizez consumul de gaz si sa cresc confortul in casa prin automatizarea incalzirii in pardoseala.
    Situatia in momentul de fata se prezinta in felul urmator:
    Casa e construita de ceva ani si am cumparat-o recent. Are centrala termica in condesatie, si doar incalzire in pardoseala pe 3 nivele (parter, etaj si mansarda). Pe fiecare nivel este cate un distribuitor simplu (fara pompa de amestec si recirculatie) cu cate 5 circuite. Sint trase fire de alimentare (230 V) in fiecare caseta de distribuitor (momentan neutilizate) si de asemenea sint trase fire (2×1.5) de la parter la centrala si de la etaj la centrala (neutilizate momentan dar banuiesc ca erau pentru termostate). La mansarda nu este un astfel de cablu. La parter si la mansarda toate circuitele incalzesc aceeasi camera. La etaj este cate un circuit pentru fiecare din cele 3 dormitoare si cate unul pentru fiecare din cele 2 bai. Momentan 2 dormitoare se incalzesc mai greu si nu au podeaua calda pe toata suprafata.
    Care ar fi Solutia optima de automatizare in acest caz?
    Soultia urmatoare vi se pare fezabila?
    Un Computherm Q8RF cu 4 termostate si un receptor. Receptorul sa comunice cu termostatele prin radio frecventa. Termostatele sa fie unul pt parter, unul pt mansarda, unul pt dormitorul care se incalzeste repede si complet si unul pentru unul din dormitoarele care se incalzeste mai greu.
    Receptorul sa comande actuatoarele dela distribuitoarele de la parter si etaj prin cablurile deja trase iar cu cel de la mansarda sa nu fie cu actuatoare ci sa se opreasca doar cand se opreste centrala. Centrala se va opri doar cand toate cele 4 termostate indica depasirea temperaturii setate in locurile de masurare. Cand termostatele 1, 2 si 3 depasesc temperatura vor comanda inchiderea actuatoarelor respective fara oprirea centralei.
    Multumesc frumos,
    Ender

    octombrie 3, 2018 at 1:42 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut, in cazul tau trebuie sa folosesti o solutie de automatizare pentru pardoseala cu actuatoare si termostate wireless cel mai probabil, conform articolului cu automatizarea incalzirii in pardoseala. Pentru mai multe detalii te rog sa ma contactezi la numarul 0736360736

      octombrie 4, 2018 at 11:53 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Poat te intereseseaza acest sistem Advance Home Inclusive

      octombrie 21, 2018 at 10:09 am
  • BDC Reply

    Buna ziua,

    Am de ales intre doua sisteme de automatizare a unei incalziri in pardoseala, sisteme care se incadreaza in aceelai buget:
    Am repartitore/distribuitore Capricorn cu M30x1.5)
    Vreau ca sistemul sa contina comanda pompa si centrala.
    Vreau cronotermostat pentru putea crea un grafic de incalzire pe zile.

    Rehau
    7x Termostat Rehau NEA HT (Incalzire cu Timer) 230V
    2x Regleta de cleme Rehau NEA HC (Incalzire/Racire) 230V cu comanda integrata a pompei
    11x Servomotor Rehau UNI 220V

    Möhlenhoff
    7x Sistem de control multi-zonă cablat, ZoniTrol® Original: RD 25203-40
    (25203-40 – nu cred ca este cronotermostat; 25203-60 – depaseste bugetul)
    2x Sistem de control multi-zonă cablat, ZoniTrol® Original: B 20502-06
    11x Actuatoare Möhlenhoff termoelectrice pentru distribuitoare, ventile de zonă sau robinete de radiator, Seria A5:A 20405

    Pe care il recomandati?

    Multumesc.

    octombrie 5, 2018 at 8:15 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Möhlenhoff

      octombrie 11, 2018 at 7:37 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Poat te intereseseaza acest sistem Advance Home Inclusive

      octombrie 21, 2018 at 10:08 am
  • luchiian alexandru Reply

    Buna,Ma intereseaza si pe mine un sfat.Am o centrala pe gaz in condensare care ar trebui sa imi incalzeasca o casa de 120 mp2.Parter incalzire in pardoseala si la etaj 3 calorifere.In distribuitor este un o vana cu cap termjostatat de 30 de grade si o pomp ade recirculare).Am cumparat un termotstat nest gen 2 pt partier si la etaj vroiam ceva wireless dela homematic ip.Este ok?Cum va functiona centrala cu 4 termostate deoadata?

    octombrie 9, 2018 at 11:21 am
    • Adrian Sarbescu Reply

      Nu e o solutie prea buna. Nestul este un termostat care se monteaza pe centrala si in functie de unde o sa masoare temperatura o sa ti inchida centrala, chiar daca nu s-au incalzit toate zonele. Trebuie sa ai un sistem centralizat de monitorizare a temperaturilor care sa comande centrala si pompele.

      octombrie 11, 2018 at 7:28 pm
  • Marian Reply

    Buna ziua,
    Am o instalatie de incalzire in pardoseala compusa din 2 panouri distributie, fiecare panou avand pompa recirculare, actuatoare pt fiecare circuit conectate la o centrala Ariston in condensatie. Fiecare camera avand termostatul sau.
    Problema: Odata ce am setat un termostat pe 25 de grade pt exemplu, actuatorul este actionat, imediat porneste pompa de recirculare si implicit si pompa centralei termice, dar, fara flacara. Practic, pompa din distribuitor plimba apa din retea cu o temperatura pe tur si retur de 20 grade. Mentionez din nou ca odata cu pornirea pompei din panoul de distributie porneste si pompa centralei, insa nu si flacara. Flacara vom avea dupa bunul plac al „sistemului” sau centralei, momentan nu stiu pe cine sa dau vina. Cu alte cuvinte, porneste si se opreste cand doreste ea si cand porneste, incepe cu putere maxima urmand ca intensitatea sa scada treptat, liniuta cu liniuta pana cand se opreste, de regula 30 de secunde, Alteori porneste si incalzeste timp de 10-15 min, dar acest comportament este rar Am observat ca porneste imediat, daca cresc temperatura pe incalzire de la 45 la 70 grade, dar, si de aceasta data merge pret de cateva minute uneori, alteori 10-15 urmand sa se opreasca, chiar daca pompa din panoul de distributie inca este pornita si evident temperatura in camera nu a ajuns la valoarea setata.
    Verificari: Am scos din panoul de distributie acel termostat/robinet montat pt a proteja sistemul de temperaturi mari la intrare, temp maxima setabila era 47 grade, am verificat sa nu existe blocaje. Fara rezultat
    Demontat pompa, veriicat debitmetrele, legaturile intre panou si centrala.
    Centrala: a venit un meserias, demontat toata partea de automatizare, verificat senzori, incercat cu modificari diverse ale parametrilor din soft, resetari la valori de fabrica. In opinia dansului totul este ok, ar mai fi de incercat schimbare placa baza si senzori temperatura si incercat asa.

    Aveti vreo idee referitor la acest tip de functionare neconforma ?

    Multumesc anticipat

    octombrie 11, 2018 at 4:54 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Nu am chiar toate datele sistemului dvs. Parerea mea este ca nu aveti debit pe tur/retur centrala termica si aceasta ajunge foarte repede la setpoint si se opreste. Poate nu sunt conectate corect aceste grupuri de pompare. Pot fi multe cauze.

      octombrie 11, 2018 at 7:19 pm
  • Adrian Stoica Reply

    Buna ziua, acum 2 ani am cumparat o casa parter, max.90mp, care are ca sistem de incalzire o centrala pe gaz in condensatie Arca Pixel 31, calorifere otel in fiecare camera si incalzire pardoseala. Vanzatorul nu mi-a dat nici o documentatie despre sistemul de incalzire. Exista si distribuitor, fara acuatori sau pompa.
    Acum aprox.o luna am verificat daca exista aer in calorifere, la toate a curs doar apa.
    Problema este ca de atunci scade presiunea care este indicata pe manometrul centralei iar sub 0.4bari centrala intra in avarie indicand presiune scazuta in sistemul de incalzire, aproximativ in fiecare zi.
    Vizual nu am gasit nicio scurgere, la calorifere sau la cutia cu distribuitor.
    Ma poate ajuta cineva cu vreun sfat sau cu un contact pentru constatare la locatie, care este la aprox.30km de Bucuresti?
    Multumesc anticipat.

    octombrie 24, 2018 at 6:01 pm
  • catalin mijea Reply

    Buna seara,

    Am o casa pe parter compusa din doua zone (casa noua si casa veche) , o zona incalzita prin pardosaela (60mp casa noua) si un caloarifer prosop la baie, iar a doua zona incalzita (casa veche 30 mp) prin radiatoare (2 in doua dormitoare, 1 hol si unul in baie 2).
    Centrala este pe gaz de 26 kw in condensatie. Distribuitorul este cu pompa de amesteccu 8 circuite (pardoseala+calorifere).
    Am rugamintea de a-mi da un sfat ce automatizare sa folosesc pentru a avea control atat pentru calorifere cat si pentru incalzirea in pardoseala.
    La sfaturile celui care a montat instalatia am lasat cabluri pentru montarea a trei termostate in casa noua, adic apentru incalzirea prin pardoseala.
    Am dat drumul la centrala si pompa acesteia merge in continuu.Am intrebat ce pot sa fac pentru ca ca pompa de la centrala sa se opreasca si mi-a spus ca din cuza radiatoarelo nu am ce face.
    Un sfat pentru o autmatizare , imi puteti da ?

    decembrie 19, 2018 at 8:01 pm
  • bogdan Reply

    Buna ziua,

    Avem montata incalzire prin pardoseala de aproximativ doi ani intr-un apartament de 75mp iar cei ce au montat nu se pricepeau sa conecteze si automatizare impreuna cu toate cele, asa ca pana acum incalzirea a functionat fara termostate. Pana acum n-am reusit sa gasesc pe cineva care sa doreasca sa se ocupe, asa ca as vrea sa conectez eu, doar ca am cateva nelamuriri. Mentionez ca avem 8 circuite, pentru 3 termostate, toate cele necesare automatizarii fiind achizitionate inca de la montarea incalzirii.
    1. Credeti ca are rost sa montez acele termostate, avand in vedere suprafata destul de mica? sau sa punem doar un termostat simplu pt centrala? care ar fi minusurile daca nu as mai monta centrul de comanda?
    2. Am o nelamurire legata de conectarea pompei(evosta 40/70/130) la centru de comanda (romstal VKL06 + VPL07)…In acest moment pompa e alimentata de la o priza, dupa montarea centrului si a modulului, alimentarea se va face prin modul?

    Multumesc!

    ianuarie 8, 2019 at 8:48 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Daca tot ati luat e bine sa le montati, trebuie sa montati cel putin un termostat ca sa functioneze. Pompa va fi controlata de modulul vpl si cazanul am impresia. Da ulterior pompa se alimenteaza din modulul de comanda.

      ianuarie 8, 2019 at 9:36 pm
  • Daniel Reply

    Buna seara,

    Am construit o casa noua, unde am montat incalzire in pardoseala (atat la parter cat si la etaj), aprox 90 mp/nivel.
    Dispunem de 1 centala Bosch 35kw in condensatie cu 2 pompe si 2 distribuitoare pentru fiecare etaj.
    Doresc sa montez 5 termostate si automatizare necesara pentru 5 zone (3 zone la etaj si 2 zone la parter). Am lasat cabluri cu 2 fire de la fiecare termostat la distribuitorul de la parter si distribuitorul de la etaj. Mai am tras cablu 3 fire de la centrala la fiecare distribuitor si 1 cablu cu 3 fire de la distribuitorul de la parter la distribuitorul de la etaj.

    Pot sa folosesc termostate sa comunice intre ele ?
    Pot sa controlez temperatura de la distanta de pe telefon ?
    Ce termostate trebuie sa folosesc sa fie cat mai eficienta incalzirea ?

    Multumesc !

    septembrie 30, 2019 at 7:20 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      SAlut, din pacate nu mai se fabrica varianta partial cablata cu acces la net, asa ca trebuie sa te orientezi catre o varianta wireless. Oricum numarul de fire pentru cabluri nu este in totalitate corect. Poti vedea sistemul cu aplicatie de pe net de aici https://adriansarbescu.ro/shop/smart-home-pret/

      octombrie 1, 2019 at 4:52 am
  • Dragan Cornel Reply

    Bună seara
    Am o casă cu un singur etaj .La parter am încalzire în pardoseala,iar la etaj calorifere, urmând să montez încălzire în pardoseală pe viitor.
    Deocamdată încălzirea prin pardoseală nu este automatizată, pompa de reciculare(grup mde amestec) merge încontinuu, iar termostatul de ambient (care comandă centrala) este montat la baia de la etaj. Temperatura este reglată astfel încât la parter sa fie 21-22 de grade .
    Distribuitorul are grup de amestec cu pompa, 10 circuite dispuse în trei zone ; în fiecare zona am instalat cabluri cu trei fire pentru termostate ,cabluri care merg în distribuitor și de asemenea am instalat și cablu utp care merge în router.
    Acum vreau să realizez automatizarea încălzirii, cu echipamente de la dumneavoastră, dar și cu consultanța necesară. Intenția este de a monta cronotermostat cu senzor de exterior într-o singură zonă, celelalte două zone cu termostate simple, iar baza de conectare cu acces la internet (pe viitor să o pot integra la Smart home).
    Astept răspunsul dumneavoastră,
    Toate cele bune,
    Cornel Dragan

    octombrie 6, 2019 at 4:56 pm
  • Alexandru Reply

    Incalzirea in pardoseala va fi pe 4 zone. Am achizitionat o Alteas One care a venit cu un termostat (cube) si o sonda externa. Este necesar sa achizitionez inca 3 termostate ca si cel cu care a venit centrala? Va multumesc

    noiembrie 1, 2019 at 8:55 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Aceste termostate nu pot controla efectiv temperatura in camera, pentru ca nu pot inchide actuatoarele. Nu stiu exact cum functioneaza, probabil ca centrala functioneaza atat timp cat un termostat nu a ajuns la setpoint.

      noiembrie 2, 2019 at 6:20 am
  • Bratu irina Reply

    Buna ziua! O întrebare dacă se poate am și eu! Casa P+M încălzire in pardoseala sus și jos, distribuitor fiecare etaj, termostat in fiecare camera plus activator pe fiecare circuit. Am cumpărat o pompa de caldura nibe 2040 vvm 320, cei care îmi montează pompa de caldura spun ca aceste termostate nu vor funcționa deoarece pompa in sine are un termostat care nu este compatibil cu acestea, practic se anulează unul pe celălalt. Nu exista nici o posibilitate de sincronizare? Multumesc.

    noiembrie 14, 2019 at 5:26 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Exista, dar e complicat de detaliat aici.

      noiembrie 15, 2019 at 7:14 am
  • Bogdan Reply

    Buna ziua! O intrebare am si eu, daca ma puteti ajuta.
    Avem un sistem de automatizare pe o centrala Viessmann VT100: 2 centre de comanda Salus KL08NSB (unul la parter si unul la etaj, cu 1 termostat la parter si 3 la etaj). Termostatele sunt Salus VS30W si actuatoarele THB23030.
    Daca conectez sistemul de automatizare la priza , incepe sa functioneze perfect, incalzeste doar pe zonele unde se doreste, doar ca la final cand se atinge temperatura dorita la toate termostatele, centrala nu se mai opreste. Ea se opreste din incalzitul apei, doar ca recircula apa continuu pana o deconectez manual.

    Centrele de comanda sunt legate in paralel la centrala, conform instructiunilor de montare

    Aveti idee din ce cauza sistemul de automatizare nu-mi opreste centrala?

    decembrie 9, 2019 at 3:34 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Nu am idee, dar puteti sa incepeti sa faceti niste verificari. Verificati cu un aparat de masura continuitatea in regleta de comanda de la termostate la boiler daca deschide si inchide acel contact de boiler, in primul rand. Verificati daca unul dintre cele doua cabluri de comanda nu este in scurt si ramane unul dintre ele permanent inchis. Verificati daca sunteti pe regleta care trebuie in centrala.

      decembrie 10, 2019 at 6:19 am
  • George Reply

    Buna ziua,

    Am o casa 3 nivele cu incalzire in pardoseala pe fiecare nivel, distribuitor si pompa recirculare pe fiecare nivel, termostat in fiecare camera, centrala Ariston Genus One System 24. Termostatele controleaza pompa si actuatoarele, dar nu transmit nimic catre centrala. Astfel, centrala nu poate citi temperatura din distribuitoare si se bazeaza probabil pe ce citeste din retur. Cand nu baga caldura, centrala este tot timpul in mod Post Circulare.

    Ce solutii wireless as avea pentru ca centrala sa nu mai functioneze non stop pe recirculare cand nu este necesara caldura? In manualul centralei am observat ca exista optiune pentru 3 zone, deci poate primi informatii de la cele 3 distribuitoare, doar ca nu stiu ce echipament sa achizitionez.

    decembrie 23, 2019 at 9:44 pm
  • Mihai Reply

    Buna ziua,
    Am un sistem de incalzire in pardoseala sistem REHAU. Vreau sa inlocuiesc termostatele de ambient din camere care sunt electromecanice cu altele cu afisaz pe display si cu programare pe zile si intervale orare. Am trase de la distribuitor cablu cu trei fire. Este suficient pentru aceasta inlocuire? Daca nu, exista se poate folosi varianta wireless. Ce trebuie sa fac in acst caz? Multumesc!

    ianuarie 2, 2020 at 8:30 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Salut,
      Nu stiu ce fel de termostate vrei sa pui, aica de la ce producator. In principiu ar trebuii sa mearga si cu 3 fire. Evident recomandarea mea este sa iei fisa tehnica de la cele pe care le vrei si sa vezi de cate fire ai nevoie. Pentru variantele wireless de pardoseala trebuie sa schimbi tot sistemul. vezi aici componentele sistemului

      ianuarie 4, 2020 at 6:50 am
  • Deea Reply

    Buna ziua, am si eu o nelamurire legata de incalzireib pardoseala. Am achizitionat un apartament cu incalzire in pardoseala, am termostat doar in baie, living si dormitor. Daca inchid usa la dormitor nu mai functioneaza incalzirea in pardoseala. Adica dimineata cand m-am trezit aveam 24,6 pentru ca am dormit cu usa deschisa iar cand am plecat spre birou am inchis usa iar in 8 ore cat am fost la birou de la 24,6 aveam 22 de grade. Este normal acest lucru? Nu ma pricep dar dupa parerea mea ar fi o problema nu mi se pare normal sa trebuiasca sa stau cu usile deschise poate vreau sa inchid usa la dormitor. Iar cand am spus persoanei care se ocupa de garantia apartamentului a spus ca nu trebuie sa tin usa inchisa la dormitor.Multumesc anticipat pentru raspuns.

    ianuarie 24, 2021 at 12:39 pm
  • Stefan D Reply

    Va salut!
    Din ce am observat eu modul PWM nu este unul de condum redus.
    În modul asta centrala merge incontinuu si gazul se consuma intr-o veselie (mai ales cu termostate in fiecare camera).
    Chiar daca am incalzire in parsoseala cu inertie mare parca e mai economic de mers cu sistemul clasic cu histereza cu interval de 0,5 grade de ON/OFF.
    Gresesc ceva?

    decembrie 28, 2021 at 10:58 pm
  • samuel Reply

    buna ziua! am si eu nevoie de un sfat. am o casa parter 140mp. am montat 2 distribuitoare 16 circuite total si 5 zone termostate. m am gandit sa pun salus cu net si actuatoare .centrala in condensatie vitodens 050.. ma gandesc ca pompa nu face fata la toata casa. daca pun o pompa noua,cine o comanda si unde o conectez? e neboie si de butelie egalizare. nu vreau sa pun grup amestec ,pt ca centrala e in condensatie si nu am calorifere. Dv ce ma sfatuiti?

    iunie 11, 2022 at 9:39 am
  • Marius Reply

    Buna ziua,

    Eu am incalzire in pardoseala pe 2 etaje, centrala termica pe gaz, distribuitor si pompa de recirculare pe fiecare etaj cu termostate apropape in fiecare camera.
    Problema mea este faptul ca centrala nu este conectata/comandata de catre distribuitoare (implicit termostate) ci este pornita tot timpul si porneste de fiecare data cand scade persiunea in circuit (pompele de recirculare pornesc).
    Este un delay destul de mare intre pompe si centrala iar aceasta nesincronizare imi genereaza timpi morti (pompele isi fac treaba dar nu primesc apa calda de la centrala).
    Cei care au montat sistemul de incalzire nu au binevoit sa traga fire prin pereti/pardoseala pentru a comanda centrala din panourile de comanda ale distribuitoarelor, iar acum sa ma apuc sa pun firele aplicat pe pereti nu prea imi vine.
    Cunoaste cineva un sistem de comanda fara fir de la distribuitoare catre centrala? daca da, mi-l puteti recomanda?

    iulie 24, 2022 at 12:00 pm
    • Adrian Sarbescu Reply

      Da. Uponor wave pulse

      august 10, 2022 at 7:06 pm
  • klacs Reply

    Singura automatizare pe care ar trebui sa o contina o instalatie de incalzire bibe proiectata si realizata ar fi un cronotermostat si un senzor extern (vorbind despre instalatiile de incalzire a caror sursa o constituie centralele pe gaz). Cu cat e mai prost realizata instalatia (de meseriasii cu 20+ ani de experienta, dar care au invatat meserie pe sanier si stiu cum se face dar nu dece se face asa ), cu atat ai nevoie de mai multe elemente de reglare fie debit, viteze, necesar termic, etc.
    O instalatie cu calorifere dimensionate corespunzator necesarului de caldura, cu tubulatura dimensionata corespunzator pentru debite de apa necesare sau o incalzire in pardoseala la care s-a ales corect pasul intre tevi in functie de necesarul termic, finisaje, etc (nu pas de 10 peste tot ca asa se face) ar trebui sa functioneze fara inerventia nici unui tip de autoatizare in afara de cronotermostat care ii spune cand sa porneasca/opreasca si un senzor extern pentru un plus de confort si economie.
    Un alt lucru important din punctul meu de vedere e sa i se explice beneficiarului de catre proiectant ca necesarul de caldura pentru incaperile sale a fost calculat la o temperatura bine definita a incaperilor adiacente, si daca el decide in faza de proiectare o tempertura de 20 grade in toate camerele si in practica decide sa lase incalzirea pornita doar in hol baie bucatarie si un dormitor, ca sa faca economie la energie in casa lui de 300 m2, atunci camerele adiacente dormitorului nu vor ma fi la 20 grade si necesarul de caldura din dormitor va fi mult mai mare iar caloriferul sau pardoseala dimensionate pentru mai putin nu vor mai face fata si uite asa ne intalnim in practica cu proprietari si ezermeseriasi care monteaza calorifere mai mari in incaperi in timp ce injura proiectantii care in opinia lor habar nu au ce fac si a facut omul sa monteze un calorifer subdimensionat si acu omul moare de frig! Tot Ezermeseriasul cu 20 ani de experienta il scoate pe om din necaz montand omului un calorifer de 2 metri intr-o camera de 20m2, anuland senzorul extern, ca e de fite, si face pe om sa consume pentru incalzirea a 4 camere cat ar fi consumat daca functiona incalzirea cum trebuie in toti 300 m2 de casa.

    septembrie 1, 2022 at 7:45 am
  • lucian Reply

    Buna ziua. casa doar parter,2 grupuri de amestec si pompare si termostate in fiecare camera. Termostatele sunt normale, nu au senzori care duc la pardoseala,masoara doar temperatura aerului si uneori temperatura camerei este peste cea setata,dar podeaua rece. Am centrala in condensare pe gaz. M-ar ajuta daca as pune termostate cu pwm,sau ce as putea face sa-i cresc eficienta? Si inca o intrebare . centralele pe gaz in condensare au eficienta mai mare la temperaturi mai mari,sau mai mici? de exemplu 35 sau 40-45 tur.
    Multumesc anticipat

    ianuarie 9, 2023 at 8:04 pm
    • Manea Ramona Reply

      Buna ziua, termostatele trebuie sa fie legate la centrala in primul rand ca sa o inchida si pe aceasta. Tooate echipamentele sunt mai eficiente cu temperaturi cat mai scazute pe tur.

      ianuarie 19, 2023 at 6:20 am
  • Bogdan Reply

    Buna ziua , la o casa parter ( 60 m utili , incalzire in pardoseala cu un singur distribuitor fara actuatoare, centrala pe gaz in condensatie ) pot pune doua termostate care sa comande centrala ? Daca raspunsul este negativ , le pot lega la centrala in paralel si sa le pot folosi pe rand , adica unul off celalat on ?

    decembrie 30, 2023 at 8:24 pm

Dă-i un răspuns lui Anonim Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


You've just added this product to the cart:

Adrian Sarbescu